Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Engelhardt, Juliane
Borgerskab og fællesskab
De patriotiske selskaber i den danske helstat 1769-1814

2010, 499 sider
ISBN 978-87-635-2585-5
Serie: Tidlig Moderne, vol. 8
ISSN 1901-9912

2010

Vejl. pris398 DKK  61 $  54 €  48 £
Onlinepris318 DKK  49 $  43 €  38 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.


 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse

▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Fås også som trykt bog


De patriotiske selskaber har haft stor betydning for dannelsen af det moderne velfærdssamfund. Målet for de patriotiske selskaber var at udbrede kærlighed til staten og skabe en almennyttig samfundsindstilling blandt alle landets indbyggere. Patriotisme var dermed en integrerende kraft, som sigtede på at styrke indbyggernes tilhørsforhold til staten og skabe en ny fællesskabsfølelse.

Initiativtagerne til selskaberne, som i høj grad kom fra den fremvoksende middelklasse, ønskede at udvikle statens erhvervsliv, udbygge fattig- og sygehjælpen og sørge for almen uddannelse til hele befolkningen. Gennem selskaberne etablerede borgerskabet sig som en politisk opinionsdannende befolkningsgruppe, som brød med det gamle standssamfunds hierarkiske normer og var med til at skabe, hvad eftertiden har betegnet som borgerlig offentlighed.

I oplysningstiden blev der stiftet et væld af patriotiske selskaber over hele Europa. I denne bog undersøges de 57 selskaber, der blev oprettet i det, der dengang var den danske helstats kernelande – Danmark, Norge, Slesvig og Holsten.

Hør Juliane Engelhardt tale om patriotiske selskaber ud fra sin bog i udsendelsen Alle tiders historie, DR P1, 26. september 2010

Juliane Engelhardt er ph.d., cand.mag. i historie og filosofi og adjunkt ved SAXO-Instituttet, Københavns Universitet. Hun har publiceret internationalt om patriotisme og national identitet og forsker nu i forholdet mellem religiøse vækkelsesbevægelser og moderniseringsprocesser i Danmark-Norge, Storbritannien og Tyskland 1675-1830.


 
Emneområde | Historie |
Emneord | Identitet | Oplysningstiden | Patriotisme |
Specifikt emneord | Filantropi | Ytringsfrihed |
Verdensdel m.v. | Helstaten |
Periode | 18. årh. | 19. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
Fædrelandskærlighed og borgerdyd     Damsholt, Tine
Fædrelandskærlighed og borgerdyd
2000

I søvnens favn     Pedersen, Mikkel Venborg
I søvnens favn
2009

Den sentimentale patriotisme     Lyngby, Thomas
Den sentimentale patriotisme
2001

Besovede kvindfolk og ukærlige barnefædre     Koefoed, Nina Javette
Besovede kvindfolk og ukærlige barnefædre
2008

Husbondret     Jacobsen, Anette Faye
Husbondret
2008





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger