Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Bjerring-Hansen, Jens
Ludvig Holberg på bogmarkedet
Studier i Peder Paars og den litterære kultur i 1700- og 1800-tallet

2015, 333 s., indb
ISBN 978-87-635-4143-5
Serie: Danish Humanist Texts and Studies, vol. 48
ISSN 0105-8746

2015

Vejl. pris298 DKK  46 $  40 €  36 £
Onlinepris238 DKK  36 $  32 €  29 £


Tegn abonnement
 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse



Søg direkte i bogen her

▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Ludvig Holbergs skønlitterære debut, Peder Paars, er et af de mest profilerede værker i dansk litteraturhistorie. Ludvig Holberg på bogmarkedet kaster nyt lys over manden og værket. Forfatteren Holberg er genindsat i den praktiske hverdag, han virkede i. Og resultaterne af hans virksomhed er betragtet som tekster, der blev skrevet, trykt, indbundet, forhandlet, læst og diskuteret i en konkret, historisk virkelighed.

Ludvig Holberg på bogmarkedet forankrer teksten og dens interessenter – forfatter, mellemmænd og læsere – på bogmarkedet og i tekstkulturen omkring 1720. Holberg var sin egen forlægger og virkede aktivt for at sælge og skabe opmærksomhed omkring sine bøger og spillede en vigtig rolle på bogmarkedet. Andre centrale aktører inddrages imidlertid også, fx Joachim Wielandt, en driftig avisudgiver, bogtrykker og bogpirat. Samtidig trækker fremstillingen tråde op gennem Peder Paars’ omtumlede udgivelseshistorie: Den blev fx udgivet som pamflet i 1719, som monumental pragtudgave i 1772 og som masseproduceret billigbog i 1800-tallet, hvor Holberg var en afgørende bibliografisk og kulturel faktor.

Bogens kapitler er tematisk anlagt omkring forskellige boghistoriske problemstillinger, typografi, copyright, læsepraksisser m.m. Samtidig er Ludvig Holberg på bogmarkedet en kronologisk bog-og litteraturhistorisk fortælling om tiden fra ca. 1720 til 1870. Den handler om udviklingen hen imod et moderne bogmarked og en moderne bogkultur, om hvordan litteraturbegrebet, forfatterrollen og de litterære forbrugsmønstre blev genforhandlet og efterhånden antog former, der er genkendelige også i dag.

Jens Bjerring-Hansen er ph.d. og postdoc ved Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Han har skrevet en række artikler om dansk litteratur, sprog og kultur fra 1600 og frem. Sammen med Torben Jelsbak har han udgivet introduktionen Boghistorie (2010).


 
Emneområde | Bog- og bibliotekshistorie | Tekstudgaver og manuskripter |
Emneord | Litteraturhistorie | Oplysningstiden |
Specifikt emneord | Boghistorie | Bogtrykkerkunst | Forfatterskab |
Verdensdel m.v. | Norden |
Biograferet person | Ludvig Holberg |

Samtlige udgivelser på forlaget med -

Jens Bjerring-Hansen som forfatter

Ludvig Holberg på bogmarkedet
2016, ISBN 978-87-635-4435-1, e-publikation
»Min Bog, min søde Sorg, min lystig Hofvedbryder…«
2010, ISBN 978-87-635-3699-8, e-publikation
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Menigmands medie     Horstbøll, Henrik
Menigmands medie
1999

Ludvig Holberg som pragmatisk historiker     Olden-Jørgensen, Sebastian
Ludvig Holberg som pragmatisk historiker
2015

Læsning og bogmarked i 1600-tallets Danmark     Appel, Charlotte
Læsning og bogmarked i 1600-tallets Danmark
2001

Bogtrykkerne i København     Ilsøe, Harald
Bogtrykkerne i København
1992

Editionsfilologi     Kondrup, Johnny
Editionsfilologi
2011





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger