Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Jenkins, Richard
Being Danish
Paradoxes of Identity in Everyday Life

2012, 361 s., hft.
Illustreret
2. udgave, 2. oplag 2016
ISBN 978-87-635-3841-1



Vejl. pris298 DKK  46 $  40 €  36 £
Onlinepris238 DKK  36 $  32 €  29 £

 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse

▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Fås også som e-publikation


Being Danish er et vigtigt bidrag til sociologiske og antropologiske identitetsstudier og til identitetsdebatten i Danmark i særdeleshed og i Europa i almindelighed.

På baggrund af omfattende arkivstudier og etnografisk feltarbejde undersøger Richard Jenkins begrebet danskhed og analyserer, hvad der lå til grund for opfattelsen af begrebet i Skive i 90’erne.

Derudover undersøges danskernes holdning til Den Europæiske Union og Dannebrogs og Kongehusets symbolske betydning, samt hvilken rolle kristendommen spiller for danskheden.

Jenkins analyserer også, hvordan den danske stat bidrager til at danne den enkelte borgers identitet, og hvilken betydning de senere årtiers indvandring af muslimer har haft for mange danskeres identitet.

Jenkins diskuterer desuden den højredrejning, der har præget det politiske Danmark siden slutningen af 90’erne og, inkluderet i denne 2. udgave, den nylige venstredrejning efter valget i 2011, og bogen slutter således med en kritisk gennemgang af danskhedsbegrebets fremtid. Især siden det danske nej til Maastricht-Traktaten i 1992 og Muhammedkrisen i 2005-06 har Danmark haft en meget synlig plads på den internationale politiske scene.

Denne 2. udgave giver Jenkins mulighed for at inkludere valgresultatet i 2011 i sine diskussioner samt en reaktion på de forskellige umiddelbare modtagelser af udgivelsen.

Richard Jenkins er professor emeritus i sociologi ved University of Sheffield. Han har udført socialantropologisk feltarbejde i Nordirland, England, Wales og Danmark. Blandt hans tidligere udgivelser kan nævnes Social Identity (4. udg., Routledge 2014), Rethinking Ethnicity (2. udg., Sage 2008), Foundations of Sociology (Palgrave Macmillan, 2002) og Black Magic and Bogeymen (Cork University Press, 2014).


 
Emneområde | Antropologi og etnologi |
Emneord | Feltarbejde | Identitet | Kulturhistorie | Nationalstaten |
Specifikt emneord | Civilsamfund | Community studies | EU | Hverdagsliv | Identifikation | Identitetsdannelse | Interviews | Kulturstudier | Lokalsamfund | Regionalisme | Symbolik |
Land | Danmark |
By m.v. | Skive |
Periode | 20. årh. | 21. årh. |
Sprog | Dansk | Engelsk |

Pressen skrev


Samtlige udgivelser på forlaget med -

Richard Jenkins som redaktør

Managing Uncertainty
2004, ISBN 978-87-7289-963-3, hft

Richard Jenkins som forfatter

At være dansk
2014, ISBN 978-87-635-4164-0, hft
Being Danish
2016, ISBN 978-87-635-3860-2, e-publikation
Being Danish
2011, ISBN 978-87-635-2603-6, hft
Being Danish
2011, ISBN 978-87-635-3690-5, e-publikation
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

I søvnens favn     Pedersen, Mikkel Venborg
I søvnens favn
2009

Kanon och kulturarv     Jönsson, Lars-Eric, Anna Wallette & Jes Wienberg (red.)
Kanon och kulturarv
2008

Nyfiken på Danmark     Sanders, Hanne
Nyfiken på Danmark
2006

Nordisk katolicism     Werner, Yvonne Maria
Nordisk katolicism
2005

Dannelsens dialektik     Højrup, Thomas
Dannelsens dialektik
2002





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger