For de tidlige romantikere er kunsten erkendelse. I poesien, i maleriet og musikken brydes grænser og privilegerede øjeblikke skabes, hvor liv og kunst sættes på nye formler.
Formationer i europæisk romantik handler om denne fornyelse, som den udspiller sig i årene mellem 1800 og 1830, og som den kan følges i den strøm af æstetiske programerklæringer, værker og tankeudveksling, der udgør den romantiske bevægelse i Europa. Bogens syv kapitler sætter lys på forskellige kunstarter, især poesi og billedkunst, og giver gennem studier af tekster, billeder og synæstetiske eksperimenter et signalement af en epoke, hvis perceptionsformer, sensibilitet og utopier stadig er virksomme i en meget forandret senmoderne verden af i dag.
Bogen behandler romantikken i Tyskland, England og Skandinavien i værker af bl.a. Ludwig Tieck, Novalis, brødrene Schlegel, Heinrich von Kleist, Joseph von Eichendorff, Heinrich Heine, John Keats, H.C. Andersen, Steen Steensen Blicher, J.C. Dahl og Caspar David Friedrich.
Marie Louise Svane, mag.art., er lektor på Institut for Litteraturvidenskab, Københavns Universitet. Hun har tidligere (sammen med Tania Ørum) udgivet Køn og moderne tider (1991), Set gennem kroppen. Billede, ord og køn hos Käthe Kollwitz og Paula Modersohn-Becker (1994) og senest (sammen med Lis Møller) antologien Romanticism in Theory (2001).