▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Musikken og især Richard Wagner spillede en meget stor rolle i Thomas Manns liv og forfatterskab. “Jeg skaber så megen musik, som man med rimelighed kan skabe uden musik”, skriver Mann. Han regner sig blandt digterne til musikerne.
Denne bogs fire første hovedkapitler behandler romanen Buddenbrooks, novellerne Tristan og Vølsungeblod og romanen Trolddomsbjerget, alle ud fra synsvinklen ‘musikken’, hvilket langt hen ad vejen vil sige Richard Wagner. Det er ham, Thomas Mann tænker på, når han i sin store musikerroman Doktor Faustus skriver: “Den højeste passion gælder det absolut suspekte”, og om Manns livslange “entusiastiske ambivalens” i forhold til Wagner handler det femte kapitel, som også beskriver, hvor skæbnesvanger denne ambivalens
blev for Thomas Mann og hans familie efter Hitlers magtovertagelse i 1933. Doktor Faustus er emnet for bogens sjette kapitel; romanen skildrer i en art parallelforløb komponisten Adrian Leverkühns og Tysklands skæbne i første halvdel af det 20. århundrede.
Thomas Mann har gennem hele sit forfatterskab – direkte og indirekte – beskæftiget sig med musikken, dens væsen, dens gåde. Den store ironiker har fået sin livsholdning bekræftet og underbygget ved musikkens principielle tvetydighed.
Niels Bille Hansen (født 1932) er cand.mag. i dansk og tysk. Har undervist i gymnasieskolen, lavet udsendelser i Danmarks Radio om Thomas Mann og musikken og undervist i Thomas Mann på Folkeuniversitetet. Medstifter af Det Danske Thomas Mann Selskab.
Pressen skrev
"Niels Bille Hansens Thomas Mann og musikken beskriver både
forfatterens personlige fascination af tonernes verden og musikkens rolle i
hans bøger ... bogen er rig på både politisk historie og kulturhistorisk
indsigt. En fortælling om optimismen efter århundredeskiftet, om
Weimarrepublikkens spæde forsøg på demokrati, om det store fald med Adolf
Hitlers magtovertagelse og den katastrofale krig."
- Søren Schauser, Berlingske, den 29. maj 2016
"Velskrevet og interessant bog"
- Carsten Güllich-Nørby, DBC, juni 2016
" ... Bille Hansens bog er bred i sin tilgang. Forfatteren behersker det
biografiske, psykologiske, filosofiske og religiøse stof - for nu at tage
det hele med - som det uudtømmelige forfatterskab rummer. Og det er godt ...
Bille Hansens fokus har resulteret i en fremstilling, som med andre ord ikke
er snævert indstillet på det opgivne tema, men tværtimod gør rede for, hvor
omfattende det musikalske er integreret i Thomas Manns forestillingsverden.
... Doktor Faustus er det værk af Mann, som er mest gennemtrukket af
musik. Netop derfor får det også en særlig omfattende placering hos Bille
Hansen. Med eller uden musik - der er faktisk til dato intet bedre at læse
på dansk om denne verdensroman. ... Niels Bille Hansens bog vidner om et
langt, måske livslangt studium. I en tid hvor så meget raspes af i en fart
for at give plads til næste levende billede, er det en solid glæde at
fordybe sig i en sådan modenhedens præstation."
- Niels Barfoed, Information, den 25. juni 2016
"Thomas Mann og musikken giver indblik i alt, man skal vide om Manns
forhold til Wagner og musikken ... Niels Bille Hansen har overblik over det
hele, og det er imponerende, at det har kunnet klemmes sammen i en bog på
blot cirka 300 sider. En bog, der let lader sig læse af alle med interesse
for Wagners musik og for Manns forfatterskab, og som ikke kan undgå at gøre
nogen læser klogere på begge dele"
- Thomas Michelsen, ♥♥♥♥♥ Politiken, den 19. juli 2016
"Thomas Manns passion for musik prægede både hans forfatterskab og hans
skæbne, viser denne storartede bog...Vil man vide mere om, hvor stor en
indflydelse musikken havde på hans forfatterskab, er Niels Bille Hansens bog
en fin og meget grundig indføring i emnet."
- Eva Hvidt, Kristeligt Dagblad, 24. august 2016
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
|