Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Melchior, Marie Riegels
Dansk på mode!
Fortællinger om design, identitet og historie i og omkring dansk modeindustri

2013, 288 s., hft.
Rigt illustreret
ISBN 978-87-635-3044-6



Vejl. pris348 DKK  53 $  47 €  42 £
Onlinepris278 DKK  43 $  37 €  33 £

 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse



Søg direkte i bogen her

▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

I en tid hvor modeindustrien globaliseres, og masseproducerede forbrugsvarer sælges verden over, er modens distinkte, nationale identitet blevet relevant som et unikt særkende. Som aldrig før tales der om dansk mode i modeindustrien, i medierne, på Christiansborg, på landets designuddannelser og blandt modeforskere.

Denne bog handler om, hvordan fænomenet dansk mode er opstået, og hvordan dets forskellige betydninger er blevet til. Det er en bog om tøj, modedesign, identitet og historie i og omkring den danske modebranche i perioden fra midten af det 20. århundrede til begyndelsen af det 21. århundrede.

Marie Riegels Melchior tager afsæt i en historisk analyse af dansk modes historie fra 1950’erne og frem og fortsætter helt ind i lokalerne hos den københavnske modevirksomhed Mads Nørgaard-Copenhagen, hvor dansk mode i dag opstår og markedsføres. Desuden undersøger bogen den politiske opmærksomhed omkring dansk mode, som den tager sig ud i den forrige regerings globaliseringspolitik. Endelig indeholder bogen en diskussion, som med udgangspunkt i et større interviewmateriale med danske modedesignere omhandler de potentialer og begrænsninger, der kan være ved at formulere dansk mode og gøre den til genstand for nationalstatens imageopbygning.

Indeholder mere end 100 illustrationer, bl.a. fra danske designeres scrapbøger.

Marie Riegels Melchior (f. 1974) er cand.mag. i europæisk etnologi og ph.d. i design og fashion history fra Kunstakademiets Arkitektskole.


 
Emneområde | Antropologi og etnologi | Historie |
Emneord | Identitet | Kulturhistorie | Mode | Tøj |
Specifikt emneord | Design | Modeindustri | Modeller | Samtidshistorie |
Land | Danmark |
Periode | 20. årh. | 21. årh. |
Sprog | Dansk |

Pressen skrev

""Dansk på mode!" er god at få forstand af, hvis man i løbet af den københavnske modeuge er blevet nysgerrig efter det helt særlige, som den danske mode kan i disse år."
- Lotte Kirkeby Hansen, Kristeligt Dagblad, 4. februar 2013.

"... Marie Riegels Melchior har skrevet en detaljerig og saglig bog. ... når det kører i de rene historiefortællende kapitler og den minutiøse gennemgang af arbejdsforløbet omkring skabelsen af en kollektion hos Mads Nørgaard, så er 'Dansk på mode!' en fornøjelse og et godt bud på en samlet beretning om et moderne industrieventyr med afstikkere til design, oplevelsesøkonomi og politik."
- Niels Pedersen, Politiken ♥♥♥♥, 2. februar 2013.

"Bogen laver en perspektivrig kobling mellem en række markante, unge designere og modeindustrien. ... Samlet set er Dansk på mode! en positiv oplevelse, der har bragt mig som læser til nye erkendelser og bedre forståelse for modeindustrien. Den historiske analyse bygger på materiale, som jeg ikke tidligere har set sat sammen på denne måde. Afsnittet, der bringer os tæt på designprocesserne hos Mads Nørgaard-Copenhagen, er genialt. Det giver en klar fornemmelse og forståelse for de konkrete forhandlinger, der ligger bag tøjets endelige udformning. Bogens klare fortrin er også at koble mode og politik. Det er godt set og tænkt. ...
Jeg er begejstret for bogens bilag. De giver en oversigt over væsentlige emner som danske modedesignpriser, uddannelsesinstitutioner, organisationer og messer. Her får vi endelig og langt om længe en kortfattet og gennemarbejdet oversigt. Jeg er sikker på, at jeg kommer til at bruge bilagsmaterialet flittigt i fremtiden.
Det har været tankevækkende at læse Dansk på mode! i lyset af den aktuelle politiske situation. Bogen er nærmest et manifest over det, der kan betegnes som ”de vilde nullere”. Alle talte om Danmark som et videnssamfund, der udelukkende skulle leve af iværksætteri og kreativitet. I 2013 kan politikere og eksperter næsten ikke åbne munden uden at nævne manglen på ufaglærte industriarbejdspladser som en af årsagerne til alle vores problemer. Lige som moden skifter hurtigt, har den politiske situation det også med at være en uforudsigelig størrelse."
- Kristine Holm-Jensen, Dragtjournalen nr. 9, 2013.

"Man kommer endda helt ind i designstudiet hos Mads Nørgaard Copenhagen, og får et godt indtryk af modeindustriens hverdagspraksis."
- Lone de Hemmer Egeberg, TENEN, 24. årgang nr. 1, 2013.
Samtlige udgivelser på forlaget med -

Marie Riegels Melchior som redaktør

Verden over
2006, ISBN 978-87-635-0465-2, hft

Marie Riegels Melchior som forfatter

Verden over
2006, ISBN 978-87-635-0594-9, e-publikation
Snit
2011, ISBN 978-87-635-3107-8, indb
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Danmark og Færøerne     Hoff, Tina Adele
Danmark og Færøerne
2012

Mad, drikke og tobak 1800-35     Hyldtoft, Ole
Mad, drikke og tobak 1800-35
2012

Lingva Latina per se illvstrata. Exercitia Latina     Ørberg, Hans H.
Lingva Latina per se illvstrata. Exercitia Latina
1998

Lingva Latina per se illvstrata. Pars II: Roma aeterna     Ørberg, Hans H.
Lingva Latina per se illvstrata. Pars II: Roma aeterna
1998

Lingva Latina per se illvstrata. Pars I: Familia romana     Ørberg, Hans H.
Lingva Latina per se illvstrata. Pars I: Familia romana
1999





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger