Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Hyldtoft, Ole
Mad, drikke og tobak 1800-35
Forbrugsmønstre, kultur og diskurser

2012, 353 sider
Illustreret
ISBN 978-87-635-3937-1

2012

Vejl. pris298 DKK  46 $  40 €  36 £
Onlinepris238 DKK  36 $  32 €  29 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.


▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Mad og spisning er gennemsyret af kulturelle symboler. Bevidst eller ubevidst markerer mennesket sine sociale og geografiske tilhørsforhold gennem maden og de andre nydelsesmidler, det forbruger. Gennem maden kommer man således tæt på fortidens mennesker, både i deres dagligdag og ved festlige lejligheder. Med udgangspunkt i et omfangsrigt kildemateriale undersøger Ole Hyldtoft i denne bog madens rolle i perioden fra 1800 til 1835 blandt fattige, bønder og folk i byerne.

Årene fra 1800 til 1835 var en turbulent tid med krig, stærk inflation, som afløstes af voldsomme prisfald, en alvorlig landbrugskrise i 1818-28 og store malariaepidemier. Mad og nydelsesmidler var forbundet med store omkostninger, og flertallet af den danske befolkning brugte mere end halvdelen af sin indkomst på nærings- og nydelsesmidler, ligesom omkring halvdelen af arbejdstiden blev brugt på at fremstille og behandle fødevarer.

Mad var på dette tidspunkt en dominerende faktor i samfundslivet. Samtidig kom mennesket gennem maden i kontakt med naturen på en meget direkte måde ved at dyrke og indtage den. Maden var derfor et centralt element i menneskets forståelse af sig selv og sine relationer til den omgivende verden. En forståelse som studier af madkultur og madhistorie kan være med til at belyse.

Ole Hyldtoft dr.phil., lektor emeritus i historie ved Saxo-Instituttet, Københavns Universitet


 
Emneområde | Historie |
Emneord | Kulturhistorie | Socialhistorie |
Specifikt emneord | By og land | Fødevarer | Madhistorie | Madkultur |
Land | Danmark |
Periode | 19. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


Alle udgivelser af

Ole Hyldtoft som redaktør

Kost og spisevaner i 1800-tallet
2009, ISBN 978-87-635-1098-1, hft
Syn på mad og drikke i 1800-tallet
2010, ISBN 978-87-635-3264-8, hft

Ole Hyldtoft som forfatter

Mad, drikke og tobak 1835-80
2016, ISBN 978-87-635-4223-4, hft
Mad, drikke og tobak 1880–1914
2019, ISBN 978-87-635-4660-7, hft
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
Kost og spisevaner i 1800-tallet     Hyldtoft, Ole (red.)
Kost og spisevaner i 1800-tallet
2009

Mad, drikke og tobak 1835-80     Hyldtoft, Ole
Mad, drikke og tobak 1835-80
2016

Mad, drikke og tobak 1880–1914     Hyldtoft, Ole
Mad, drikke og tobak 1880–1914
2019

Syn på mad og drikke i 1800-tallet     Hyldtoft, Ole (red.)
Syn på mad og drikke i 1800-tallet
2010

Prostitutionen og Grundloven     Pedersen, Merete Bøge
Prostitutionen og Grundloven
2007





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger