▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Filmen er et audivisuelt medie. Men på grund af det visuelles dominans er vi tilbøjelige til at overse (eller overhøre) lyden: Det vi tror vi har set, er ofte noget vi har hørt.
Filmlyd & filmmusik beskriver lydens funktion i filmen, filmlydens særlige æstetik, teori og historie. Forfatteren gennemgår en række film- og kulturteoretiske traditioner: Semiotikken, psyko-semiotikken, neoformalismen - og ikke mindst Gilles Deleuzes filmfilosofi. Haan inddrager film af de store instruktører, bl.a. Lang, Renoir, Orson Welles, Hitchcock, Bergman, Godard, Altman, Scorsese og Lynch.
Filmlyd & filmmusik spænder fra de tidligt ekspressive lydfilm og klassiske amerikanske film over europæisk filmmodernisme til filmen i dag. Bogen forener derved teori og historie med en lang række konkrete eksempler fra 150 film.
Filmlyd & filmmusik er den første systematiske og historiske fremstilling af filmlydens og filmmusikkens betydning for den audiovisuelle filmoplevelse.
Birger Langkjær født 1965, er ph.d og cand.mag. et art. og er adjunkt i medier på Institut for nordisk filologi, Københavns Universitet.
Pressen skrev
"Bogen har masser af levende analyser, og den giver lyst til at se filmene,
der
bliver omtalt. Samtidig kan alle interesserede læsere følge med, selvom de
ikke
har
set filmene. Det er en bog med et grundigt teoretisk fundament, og det er en
bog
med mange skarpe observationer omkring forholdet mellem lyd og billeder. Vil
man
læse en bog på dansk, der går grundigt til værks med filmlyd og filmmusik,
kan
denne varmt anbefales."
- Peter Ellermann Musikipedia.
Læs hele anmeldelsen her.
Samtlige udgivelser på forlaget med -
Birger Langkjær som forfatter
Den lyttende tilskuer 2000, ISBN 978-87-7289-631-1, hft
| |
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
|