Visual Authorship er en essaysamling, som tilbyder en ny tilgang til
studiet af forfatterskab. Forfatterne påpeger, hvorledes individuel
kreativitet er væsentlig i vore dages mangefacetterede medielandskab.
Den individuelle kreativitet og forfatterskabets rolle diskuteres
i forhold til film, fjernsyn, computerspil og internet. Kognitions-
og emotionsteorier giver nye redskaber til at forstå visuel
æstetik; de forklarer, hvorfor kunstværker bliver skabt af individer
og ikke af diskurser og ideologier. Flere bidragydere analyserer udførligt
Lars von Triers værker.
Visual Authorship er en essaysamling, som tilbyder en ny tilgang til
studiet af forfatterskab. Forfatterne påpeger, hvorledes individuel
kreativitet er væsentlig i vore dages mangefacetterede medielandskab.
Den individuelle kreativitet og forfatterskabets rolle diskuteres
i forhold til film, fjernsyn, computerspil og internet. Kognitions-
og emotionsteorier giver nye redskaber til at forstå visuel
æstetik; de forklarer, hvorfor kunstværker bliver skabt af individer
og ikke af diskurser og ideologier. Flere bidragydere analyserer udførligt
Lars von Triers værker.
English Visual Authorship is a collection of essays which offers a new approach to the study of authorship. The contributors point out that individual creativity is essential in the richly faceted media landscape of today. The individual creativity and the role of authorship are discussed in relation to film, television, computer games and the internet. Theories of cognition and emotion offer new tools for the understanding of visual aesthetics; they explain why works of art are created by individuals and not by discourses and ideologies. Several contributors analyse in detail the works of Lars von Trier.
Pressen skrev
"Some of the essays in this volume are especially helpful with regard to empirical matters related to authorship. There are informative and insightful critical discussions of Lars Trier, and Tyberg provides a very useful survey of discussions of the authorship of Carl Dreyer. Anyone teaching some of Dreyer's works could find this an especially useful essay." - Paisley Livingstone, Film Studies