 |
|
|
Boginfo |
|
| |
|
|
|
|
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
|
| |
Nyhedsbrev
Print siden
Petersen, Anne Ring
Installationskunsten mellem billede og scene
2009, 518 sider
ISBN 978-87-635-3106-1
|
|
|
Vejl. pris450 DKK 69 $ 61 € 54 £
|
|
Onlinepris360 DKK 55 $ 49 € 43 £
|
|
|
Må du bare eje denne bog?
Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket; en ny og bedre hjemmeside er under udvikling.
Indtil videre kan man bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi bøgerne med en faktura.
Husk i bestillingen at angive modtagerens navn, forsendelsesadresse og mobilnummer (samt mailadresse hvis modtageren er en anden end dig selv).
Bestillinger sendes med PostNord, som udgangspunkt som pakker til afhentning i pakkeshop eller pakkeboks/nærboks; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren eller ikke har mulighed for at hente fra pakkeboks/nærboks, så angiv også det i din bestilling.
Se udvalgte sider
Indholdsfortegnelse
|
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Installationskunst er et ret nyt fænomen, der først opstod som genre i løbet af 1960’erne og 1970’erne. Siden hen har den udviklet sig til en af vor tids mest udbredte kunstformer. Den er attraktiv for kunstnere fra hele kloden, fordi den har et uendeligt varieret udtryksspektrum og indbyder til eksperimenter; den er eftertragtet af kunstinstitutionerne på grund af sine spektakulære virkninger og evne til bestandigt at forny sig og sætte nye genrevarianter i verden; og den tiltrækker publikum, fordi den er sanseligt pågående og involverer beskueren på en mere kropslig og aktiv måde end vanligt.
Installationskunsten mellem billede og scene er den første bog på dansk om installationskunsten som kunstform. Bogen er en grundig undersøgelse af installationens grundkarakter og forhold til tid, rum og beskuer. Den belyser også installationskunstens afgørende forbindelser til andre kunstarter, navnlig teater og performance, og den søger kulturhistoriske forklaringer på, hvorfor installationskunsten er opstået og blevet så udbredt i lige netop senmoderniteten.
Bogen rummer analyser af installationer af bl.a. Bruce Nauman, Olafur Eliasson, Mona Hatoum, Dan Graham, Pipilotti Rist, Gillaume Bijl, Doug Aitken, Ilya Kabakov, Jeppe Hein, Gordon Matta-Clark, Kirsten Justesen, Hotel Pro Forma, Thorbjørn Lausten, Thomas Bang, Bill Viola, Superflex og Thomas Hirschhorn.
Anne Ring Petersen er dr.phil. og lektor i moderne kultur ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Hun er mag.art. i kunsthistorie, ph.d. på en afhandling om forbindelserne mellem moderne billedkunst og storbykultur og forfatter og redaktør til adskillige værker om kunstens plads i og interaktion med omverdenen den befinder sig i.
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.Kunder, som har købt denne titel, købte også
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|