Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Christensen, Line Hjorth
Plakatbevægelsen
En britisk designfront i mellemkrigsårene

2013, 302 s., indb
Rigt illustreret
ISBN 978-87-635-3047-7

2013

Vejl. pris348 DKK  53 $  47 €  42 £
Onlinepris278 DKK  43 $  37 €  33 £

 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse



Søg direkte i bogen her

▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

For første gang på dansk gives et samlet portræt af reklameplakaten i et britisk perspektiv. Plakatbevægelsen. En britisk designfront i mellemkrigsårene kaster lys over de kunstneriske, kommercielle og politiske kredse og initiativer, som i 1920’erne og 1930’erne gjorde plakaten til periodens mest populære og moderne udtryksform.

London Underground, Shell Mex, General Post Office, Empire Marketing Board og andre fremsynede organisationer hyrede kunstnere og grafiske designpionerer som E. McKnight Kauffer, Abram Games, Barnett Freedman, Austin Cooper, Paul Nash og Ashley Havinden. Med plakaten i front lagde de kimen til corporate design og udviklede med stor visuel opfindsomhed og internationalt udsyn en britisk gren af europæisk modernisme. I skellet mellem kunst og industri, tradition og avantgarde forenede designerne litografisk håndværk og teknik med en ny æstetik, der styrkede plakatens position i det 20. århundrede.

På baggrund af et omfattende kilde- og illustrationsmateriale fra Storbritannien, USA og Danmark fortæller forfatteren et enestående og hidtil meget overset kapitel af europæisk design- og udstillingshistorie. Foruden en skat af litografisk trykte reklameplakater skildres plakatens miljøer på gader og plankeværker, i undergrunden og på stationerne. En central del af bogen belyser, hvordan samtidens reklameplakater også vandt indpas i museerne som skattet kulturarv til bevaring for eftertiden. Bogen vil overraske og glæde enhver med interesse for plakater og grafisk design, museologi og moderne britisk kultur.

Line Hjorth Christensen, ph.d., er lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet, og redaktør af tidsskriftet Danske Museer.

Bag bogens layout står den prisbelønnede grafiske designer Michael Jensen (f. 1958), kendt for sine plakater, bøger og kunstkataloger og som designer af det danske rockband Sort Sols logo.

 
Emneområde | Kunst og kunsthistorie |
Emneord | Modernisme | Museologi |
Specifikt emneord | Avantgardisme | Design | Designmuseum Danmark | Grafisk design | Litografi | London Transport Museum | London Underground | Plakater | Reklame | Royal Academy of Arts | Shell | Victoria and Albert Museum |
Land | Storbritannien |
Biograferet person | Clive Bell | Roger Fry | Edward McKnight Kauffer | László Moholy-Nagy | Paul Nash |
Periode | Mellemkrigstiden |
Sprog | Dansk |

Pressen skrev

"Bogen er smukt illustreret og det lækre layout, som Michael Jensen står for, gør det til en fornøjelse at holde bogen i hånden. ... Et grundigt videnskabeligt værk om en vigtig periode af plakatkunstens historie."
- Jørgen Bartholdy, Lektørudtalelse fra DBC, januar 2014.

"... forklaringen kommer i Plakatbevægelsen. Ikke som et belærende, kronologisk beskrivende vidnesbyrd, men som detektiviske og yderst medrivende nedslag i nogle af de fænomener og begivenheder, som har været med til at tegne silhuetten af Plakatbevægelsen. Udover at bogen er godt skrevet, er den kendetegnet ved en opløftende uforudsigelig struktur og mange spændende pointer og betragtninger, der gør den 'let' at komme igennem, trods sit store omfang. De mange skønne illustrationer gør blot læseoplevelsen endnu bedre. ...
I lyset af Line Hjort Christensens forførende fortælling om Plakatbevægelsen virker nutidens glatte og glamourøse reklameplakater både kedelige, banale og uendeligt langt fra mellemkrigstidens farverige kunstreklamer. Forhåbentlig vil Plakatbevægelsen træde frem som forbillede og inspiration for nutidens reklamemagere. Hvis ikke, er det stadig en god historie!"
- Amalie Frederiksen, LitteraturNu, 27. marts 2014.
Læs hele anmeldelsen her

”… først skal slås fast, at dette er en smuk og indbydende udgivelse, hvor tekst, illustrationer og layout beriger og forstærker hinanden. Dens appel bør række langt. … Plakatbevægelsen. En britisk designfront i mellemkrigsårene er formet af en række bevidste valg: Dygtige analyser og væsentlige forbindelser bliver tilvejebragt på baggrund af klare prioriteringer fra den teoretiske litteratur, og en samlet fortælling fremstår meget klart og meget tydeligt. Dermed lykkes projektet – at identificere en bevægelse og dens relevans i museologisk, kunst- og kulturhistorisk sammenhæng – og det lykkes overmåde, mens der samtidig tilvejebringes væsentlige pointer om plakatens funktion og position i byen og på udstillingen. … Som et afrundet studium af en bevægelse og som introduktion til overvejelser over designobjektet mellem forskellige miljøer og institutioner er dette altså en rigtig anbefalelsesværdig bog. Det er også et inspirerende stykke forskning, der demonstrerer, hvordan et emne formidles engageret og engagerende.”
- Rasmus Kjærboe, Nordisk Museologi, 2014.

”Det er et imponerende studie i en periode, som vel stort set er ukendt i Danmark, hvor vi ikke har nogen særlig forskning i plakater og deres betydning …
Illustrationsmaterialet er et pragtfuldt fund, der kan hensætte en i en let opløftet nostalgi.
… det [er] en fornøjelse for de af os, der synes plakaten er et oplagt design/kunst område at beskæftige sig med, netop at fordybe sig i Line Hjorths bog om en gylden periode i plakatens historie, og den kan derfor varmt anbefales.”
- Erik Meistrup, kunstmagasinetJANUS, nr. 4, 2014.

 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Kvinder, familie og formue     Dübeck, Inger
Kvinder, familie og formue
2003

Besovede kvindfolk og ukærlige barnefædre     Koefoed, Nina Javette
Besovede kvindfolk og ukærlige barnefædre
2008

Det menneskelige eksperiment     Lippert-Rasmussen, Kasper & Gert Balling (red.)
Det menneskelige eksperiment
2006

Født og forbliver lige og frie?     Lippert-Rasmussen, Kasper & Jesper Ryberg (red.)
Født og forbliver lige og frie?
2007

Danish Cookbooks     Gold, Carol
Danish Cookbooks
2007





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger