Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Christensen, Line Hjorth
Plakatbevægelsen
En britisk designfront i mellemkrigsårene

2013, 302 sider
Rigt illustreret
ISBN 978-87-635-3047-7

2013

Vejl. pris348 DKK  53 $  47 €  42 £
Onlinepris278 DKK  43 $  37 €  33 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.


 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse

▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

For første gang på dansk gives et samlet portræt af reklameplakaten i et britisk perspektiv. Plakatbevægelsen. En britisk designfront i mellemkrigsårene kaster lys over de kunstneriske, kommercielle og politiske kredse og initiativer, som i 1920’erne og 1930’erne gjorde plakaten til periodens mest populære og moderne udtryksform.

London Underground, Shell Mex, General Post Office, Empire Marketing Board og andre fremsynede organisationer hyrede kunstnere og grafiske designpionerer som E. McKnight Kauffer, Abram Games, Barnett Freedman, Austin Cooper, Paul Nash og Ashley Havinden. Med plakaten i front lagde de kimen til corporate design og udviklede med stor visuel opfindsomhed og internationalt udsyn en britisk gren af europæisk modernisme. I skellet mellem kunst og industri, tradition og avantgarde forenede designerne litografisk håndværk og teknik med en ny æstetik, der styrkede plakatens position i det 20. århundrede.

På baggrund af et omfattende kilde- og illustrationsmateriale fra Storbritannien, USA og Danmark fortæller forfatteren et enestående og hidtil meget overset kapitel af europæisk design- og udstillingshistorie. Foruden en skat af litografisk trykte reklameplakater skildres plakatens miljøer på gader og plankeværker, i undergrunden og på stationerne. En central del af bogen belyser, hvordan samtidens reklameplakater også vandt indpas i museerne som skattet kulturarv til bevaring for eftertiden. Bogen vil overraske og glæde enhver med interesse for plakater og grafisk design, museologi og moderne britisk kultur.

Line Hjorth Christensen, ph.d., er lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet, og redaktør af tidsskriftet Danske Museer.

Bag bogens layout står den prisbelønnede grafiske designer Michael Jensen (f. 1958), kendt for sine plakater, bøger og kunstkataloger og som designer af det danske rockband Sort Sols logo.

 
Emneområde | Kunst og kunsthistorie |
Emneord | Modernisme | Museologi |
Specifikt emneord | Avantgardisme | Designmuseum Danmark | Grafisk design | Litografi | London Transport Museum | London Underground | Plakater | Reklame | Royal Academy of Arts | Shell | Victoria and Albert Museum |
Land | Storbritannien |
Biograferet person | Clive Bell | Edward McKnight Kauffer | László Moholy-Nagy | Paul Nash | Roger Fry |
Periode | Mellemkrigstiden |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
Nationale Spejlinger     Toftgaard, Anders & Ian Hawkesworth (red.)
Nationale Spejlinger
2003

Kvinder, familie og formue     Dübeck, Inger
Kvinder, familie og formue
2003

Samarbejde og modstand     Lauridsen, John T.
Samarbejde og modstand
2002

Filmdivaer     Thomsen, Bodil Marie
Filmdivaer
1997

Prostitutionen og Grundloven     Pedersen, Merete Bøge
Prostitutionen og Grundloven
2007





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger