Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 


Christensen, Line Hjorth
Plakatbevægelsen
En britisk designfront i mellemkrigsårene

2013, 302 s., indb
Rigt illustreret
ISBN 978-87-635-3047-7

2013

Vejl. pris348 DKK  53 $  47 €  42 £
Onlinepris278 DKK  43 $  37 €  33 £


For første gang på dansk gives et samlet portræt af reklameplakaten i et britisk perspektiv. Plakatbevægelsen. En britisk designfront i mellemkrigsårene kaster lys over de kunstneriske, kommercielle og politiske kredse og initiativer, som i 1920’erne og 1930’erne gjorde plakaten til periodens mest populære og moderne udtryksform.

London Underground, Shell Mex, General Post Office, Empire Marketing Board og andre fremsynede organisationer hyrede kunstnere og grafiske designpionerer som E. McKnight Kauffer, Abram Games, Barnett Freedman, Austin Cooper, Paul Nash og Ashley Havinden. Med plakaten i front lagde de kimen til corporate design og udviklede med stor visuel opfindsomhed og internationalt udsyn en britisk gren af europæisk modernisme. I skellet mellem kunst og industri, tradition og avantgarde forenede designerne litografisk håndværk og teknik med en ny æstetik, der styrkede plakatens position i det 20. århundrede.

På baggrund af et omfattende kilde- og illustrationsmateriale fra Storbritannien, USA og Danmark fortæller forfatteren et enestående og hidtil meget overset kapitel af europæisk design- og udstillingshistorie. Foruden en skat af litografisk trykte reklameplakater skildres plakatens miljøer på gader og plankeværker, i undergrunden og på stationerne. En central del af bogen belyser, hvordan samtidens reklameplakater også vandt indpas i museerne som skattet kulturarv til bevaring for eftertiden. Bogen vil overraske og glæde enhver med interesse for plakater og grafisk design, museologi og moderne britisk kultur.

Line Hjorth Christensen, ph.d., er lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet, og redaktør af tidsskriftet Danske Museer.

Bag bogens layout står den prisbelønnede grafiske designer Michael Jensen (f. 1958), kendt for sine plakater, bøger og kunstkataloger og som designer af det danske rockband Sort Sols logo.

 
Emneområde | Kunst og kunsthistorie |
Emneord | Modernisme | Museologi |
Specifikt emneord | Avantgardisme | Design | Designmuseum Danmark | Grafisk design | Litografi | London Transport Museum | London Underground | Plakater | Reklame | Royal Academy of Arts | Shell | Victoria and Albert Museum |
Land | Storbritannien |
Biograferet person | Clive Bell | Roger Fry | Edward McKnight Kauffer | László Moholy-Nagy | Paul Nash |
Periode | Mellemkrigstiden |
Sprog | Dansk |

Indhold

Pressen skrev


 






Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger