▼ Indhold ▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Afhandling om Sophus Claussens vej fra romantik til modernisme. Bogen, der koncentrerer sig om den æstetiske side af Claussens forfatterskab, består af en række digtlæsninger fordelt over tre faser i forfatterskabet: 1800-tals digtningen (især Pilefløjter), århundredeskiftets digte (især Djævlerier) og senværket (især Danske Vers, Fabler og Heroica). Dertil kommer omfattende læsninger af de to rejsebøger Antonius i Paris og Valfart, og de to essaysamlinger Løvetandsfnug og Foraarstaler.
Claussen var bredt internationalt orienteret. Ved at spørge til den enkelte teksts form og særlige skønhed afdækkes den indre udvikling i forfatterskabet, ligesom indflydelsen fra især Aarestrup og parallelerne i europæiske litteratur (især Baudelaire, Yeats og Mallarmé) trækkes frem.
Dan Ringgaard er adjunkt ved Institut for Nordisk sprog og litteratur, Aarhus Universitet.
Indhold
Indledning
DEL I. EKSPOSITION
1. Jord, sjæl, ord
Det autonome digt • »Rejseminder« • Symbolet • »Ekbátana« • William Butler
Yeats og »The Symbolism of Poetry« • Stéphane Mallarmé og »Crise de vers« •
»Anadyomene« • Charles Baudelaire og »Salon de 1859« • Symbolisme og
modernisme
2. Tilfælde af lækage
Punkt, linje, flade • »Tagdryp« • »Mennesket og Digteren« • »Il Letto«
DEL II. 1800-TALS LYRIKKEN
3. Idyl og ophav
Idyllen • Fra overdrevet • Symboliseringens rigor mortis • Modernitetens
rytme • Emil Aarestrup og det lyriske modersmål • Digte og kvinder •
Ophavets stemmer • Tid og tradition
4. I parken. På gaden
»Dødsfjende-Hjærtenskær« • Modernitet • Ordene leger med chokket • En
allegori bragt ud af fatning • Blasert chok • Nu-absorptioner •
Polariteter. Et efterspil: Dissonans • Intethed
DEL III. ÅRHUNDREDSKIFTETS LYRIK
5. Djævleri-digtet
Det splintredes idealitet • En negativ skaben • Det ondes aporier • Formens
frigørelse • Rimet og analogiens dæmon • Dejlige paradokser • Bølgens form.
Cadix
6. Fortabelse og allegorisering
Bølgens form. Napoli • Bølgens form. Pompeji • Helt fortabt. Venedig •
Halvt fortabt. Venedig • Allegori og symbol • Fra et neapolitansk symbol
til et allegoriseret Venedig • Karnevalistisk efterspil • Latteren
DEL IV. REJSEBØGERNE
7. Satirisk sentimentalt (Antonius i Paris)
Symbolets poetologi • Komposition • Genre og fortællepositioner •
Personifikation • Ordmagi • Baudelaires rejsedigte • Sentimentale breve fra
et stykke af labyrinten • Det gensidige skaberværk • Korrespondancer • Sjæl
og landskab. Kollaps • Blødende Rose • »de mange kære, kendte Enkeltdele«
8. Idyllisk sentimentalt (Valfart)
Parisisk intermezzo • Jord og sjæl • Komposition • Prætekster • Valfarten
til Mont’Allegro • Ekfraser • Digtene i fri form. Et mellemspil • Ord og
ting • Genovesisk epilog
Pressen skrev
Dan Ringgaards disputats er en bedrift [...] I åben og for det meste skjult polemik mod et halvt århundredes brug
af Claussen som rollemodel vælger han at koncentrere sig om digtene og intet andet. Det er der kommet en
fremragende bog ud af.
— Thomas Bredsdorff, Politiken
Der er cirka 430 siders tekst og godt 100 siders noter – og siderne viser sig at afsløre en imponerende og også
skræmmende analytisk intelligens. Akademisk set er bogen fremragende, og dertil forførende godt skrevet.
— Bo Hakon Jørgensen, Kristeligt Dagblad
Velskrevet, ja, med ro, omhu, kundskabsressourcer, jysk sindighed og et eget velvære, der tiltror læseren et
tilsvarende tålmod … Ringgaard gør godt og gerne rede for sine kriterier og begrebsdannelser, og han gør det med
alle nyretorikkens og metrikkens værktøjer, så man ligefrem kommer til at holde af begrebernes poesi og
distinktionernes vibrato i troper, figurer, allegorier og symboler. Imponerende er hans hans tætlæsning af
kompositions, rytmens, vokalklangens, alle tekstens mindstedele og deres andel i skabelse af betydning.
— Torben Brostrøm, Information
…helt igennem fremragende disputats om digteren. Den bliver et must for enhver, der er interesseret i,
hvordan man analyserer komplekse digte uden at ty til udenværker som digterens ubetalte købmandsregninger.
— Erik Svendsen, Morgenavisen Jyllands-Posten
brilliant Claussen-disputats … Ringgaard frigør omsider Claussen-forskningen fra al den rædselsfulde,
opbyggelige biografisme, der har redet den som en mare, for i stedet at pege på formaliteterne og
bogstaveligheden … han nærlæser med en uhyggelig fintmærkende og bevægelig sensitivitet … Og så gør det
selvfølgelig heller ikke noget, at Ringgaard siger forfriskende fornuftige ting om gamle travere som symbolik, allegori
og deslige.
— Lars Bukdahl, Weekendavisen
Via nogle eminent nære og på en gang meget moderne og meget klassiske digtanalyser demonstrerer Ringgaard
hvorledes Claussens sprog konstant er på arbejde for at underminere det umiddelbart lyse og lykkelige.
— Peter Hyll Larsen, Morgenbladet, Oslo
Ohne Zweifel hat seine Darstellung das Format eines Klassikers, nicht nur innerhalb der Claussen-, sondern auch
der Symbolismus- und Modernismus-Forschung.
— Joachim Grage, Skandinavistik
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
|