Pedersen, Vibeke Tv-værter, kommercialisering og køn i Norden
En komparativ undersøgelse med fokus på forholdet mellem public service og reklamekanaler
1999, 102 sider
ISBN 978-87-88847-10-9
Vejl. pris125 DKK 19 $ 17 € 15 £
Onlinepris100 DKK 15 $ 13 € 12 £
Må du bare eje denne bog?
Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.
En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.
Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.
Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.
Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læse mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.
Det var et studieværtspar, der i 1988 markerede monopolophøret på den gamle danske public service-station DR-TV. For første gang i sin 23-årige historie blev TV-Avisen præsenteret af et par, bestående af en mand og en kvinde. Siden da har der været flere iøjnefaldende ændringer i studieværtsfunktionen i dansk tv, der har med kønnet at gøre. I begyndelsen af 1990erne kom der en række markante kvindelige værter i underholdning og talkshow - så mange at det fik tidligere generaldirektør, Hans Jørgen Jensen til at råbe vagt i gevær.
Gennem en synkron kvantitativ analyse af studieværter i de fire nordiske lande kaster Vibeke Pedersen, Ulla B. Abrahamsson, Kathrine Skretting og Tarja Savolainen lys over sammenhængen mellem institutionelle forhold og kønskonstruktioner i norden. Forfatterne viser bl.a. at den øgede andel af kvindelige studieværter ikke kun skyldes fremskridt indenfor ligestilling, men også hænger sammen med den nye tv-udvikling, dereguleringen.