Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Røllum-Larsen, Claus
Knudåge Riisager
Komponist og skribent

2015, 808 s., indb
To bind
Inkl. 2 cd'er
ISBN 978-87-635-4222-7
Serie: Danish Humanist Texts and Studies, vol. 49
ISSN 0105-8746

2015

Vejl. pris750 DKK  115 $  101 €  90 £
Onlinepris600 DKK  92 $  81 €  72 £


Tegn abonnement
 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse



Søg direkte i bogen her

▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Knudåge Riisager (1897–1974) var en af sin samtids mest fremtrædende danske komponister og kulturpersonligheder. Efter som ung at have komponeret en række kammer-musikværker og sange rejste han i 1923 på studieophold i Paris. Her stiftede han bekendtskab med tidens nye musik af bl.a. Satie, Stravinsky, Varèse, Prokofiev, Milhaud og Poulenc, og impulser herfra satte sig stærke spor i hans værker. I 1930’erne mødte han koreografen Harald Lander og skabte med ham en lang række balletværker, af hvilke Etudes, bygget over Carl Czernys klaveretuder, har gået sin sejrsgang over store dele af verden.

Et generelt træk ved Riisager var hans åbenhed over for tidens nye strømninger. Den gav sig udslag i nogle originale balletter, som han udarbejdede sammen med Birgit Cullberg: Månerenen og Fruen fra havet. I sine sidste 10 år komponerede Riisager flere værker med modernistiske træk. Det gælder korværket Sangen om det Uendelige og Til Apollon for orkester. Han skrev også populære sange som »Nord og syd og øst og vest«, »Mor Danmark« og »Danmarks Frihedssang«.

Riisager var cand.polit. og i en årrække kontorchef i Finans-ministeriet. I 25 år var han formand for Dansk Komponist-forening og fra 1956 til 1967 direktør for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Livet igennem var Riisager en markant skribent og debattør. Hovedparten af hans kronikker, artikler og debatindlæg drejer sig om musikalske emner som fx diskussionen om Musikradioen i 1963. Det stærke engagement kombineret med en nøgtern og saglig udtryksform gav ham gennemslagskraft og gjorde ham til en kendt og respekteret skikkelse også i offentligheden. Riisager optrådte således flere gange i tegneserien »Radiserne« og Politikens »At tænke sig«.

Claus Røllum-Larsen er mag.art. og ph.d. i musikvidenskab fra Københavns Universitet og siden 1997 forskningsbibliotekar og seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek. I 1990 udgav han Kong Frederik IX og musikken. Musikhistoriske studier i det danske kongehus og i 2002 Impulser i Københavns koncertrepertoire 1900-1935. Studier i præsentationen af ny, især udenlandsk instrumentalmusik.


 
Emneområde | Musik og musikhistorie |
Emneord | Musikalsk analyse | Musikkultur |
Specifikt emneord | Ballet | Besættelsen | Komponister | Neoklassicisme | Sange |
Land | Danmark |
By m.v. | Paris |
Biograferet person | Knudåge Riisager |
Periode | 20. årh. |
Sprog | Dansk |

Pressen skrev

"Med stort overblik og dybt kildekendskab udrulles komponisten Knudåge Riisagers liv og værk ... det varige i Knudåge Riisagers virke, både som komponist og skribent, er nu på fornemste vis kortlagt i Claus Røllum-Larsens tobindsværk, som illustreret med inciterende nodeeksempler og en rigdom af billeder skildrer en kunstnerskæbne, der brillerede med nærvær, rankhed og elegance. Røllum- Larsen ... har med imponerende adgang til offentlige og private kilder kortlagt et liv, der på samme tid afspejler de mange krusninger i det 20. århundredes danske musikliv og holder den store verdens upåvirkelighed op imod den skærmende private sfære ... Intet hos Knudåge Riisager er sandet til, hans stringens og klangfylde er uantastet, men den skal opsøges. Nu er vejen vist."
- Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen, 27. februar 2015

"Forskningsbibliotekar Claus Røllum-Larsen har brugt en stor del af sit liv på at oprulle det hele, og man sidder efter 800 sider tilbage med en fornemmelse af, at der nok ikke er flere detaljer i selve kortlægningen. Røllum-Larsen har været overalt. I brevsamlinger, skoleblade, arkiver i ind- og udland og hos folk, der kan huske. Og selvfølgelig i noder, hvor en god del ikke har været spillet eller opført i årtier. Som grundlag for musik- og kulturforskerne er bogen en stor musikvidenskabelig bedrift, der - som han selv håber på i indledningen - vil tjene som et solidt fundament for yderligere studier."
- Henrik Friis, Politiken, 13. september 2015

"Knudåge Riisager (1897-1974) var en af 1900-tallets betydeligste danske komponister, men kræver det ligefrem et værk på henved 800 sider at slå den pointe fast? Efter min mening: helt bestemt. De bedste af Riisagers værker er for gode til at blive glemt, men bortset fra balletentusiaster er han i dag næppe nok et navn for mange selv nogenlunde musikkyndige. Det vigtigste stof i dette tobindsværk er de detaljerede værkgennemgange, der kommer rundt om – og langt ind i – de fleste af Riisagers kompositioner. Selv for fans af komponisten vil det meste have nyhedens interesse... Der er meget godt at sige om Røllum-Larsens angrebsvinkel. Det kan ikke betones stærkt nok, at hans researcharbejde har været gigantisk, og det er velgørende at se, hvorledes han hele tiden fokuserer på det enkelte værks særlige kvalitet. Sagt ligeud: Alle og enhver kan blive ramt af hjertesorger og opleve modgang, som man nemt kan fylde en biografi med. Men det er ikke alle og enhver, der som Røllum-Larsen har så megen indsigt i musikkens maskinrum, at han kan slå ned på, hvori det enestående og uforvekslelige ved et kunstværk består...Claus Røllum-Larsen har gjort Riisager og os andre en kæmpetjeneste med dette værk, der kyndigt og velformuleret præsenterer og analyserer alle herlighederne."
- Søren Schou, Skriftserien Publimus, 18. december 2016

" Claus Røllum-Larsen...hat mit seiner großen zweibändigen Monographie zu Riisager ein Standardwerk von besonderem Gewicht - im doppelten Sinn - vorgelegt: Auf insgesamt über 800 Seiten entfaltet er Leben und Werk eines großen Netwerkers, dessen Kontakte weit über dem europäischen Kontinent und darüber hinaus verstreut zu finden sind und dessen Schaffen noch bis heute in der dänischen Musikwelt nachwirkt..Die Arbeit Røllum-Larsens überzeugt durch seine akribische Aufarbeitung des kulturhistorischen Kontexts, vor allem der zahlreichen journalistischen Arbeiten Riisagers von seiner Studienzeit an."
- Birger Petersen, Die Musikforschung, 70. Jahrgang 2017
Samtlige udgivelser på forlaget med -

Claus Røllum-Larsen som forfatter

Impulser i Københavns koncertrepertoire 1900-1935
2002, ISBN 978-87-7289-656-4, indb
Musikvidenskabelige kompositioner
2006, ISBN 978-87-635-0587-1, indb
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Kulturradikalismens musik     Fjeldsøe, Michael
Kulturradikalismens musik
2013

Niels W. Gade og hans europæiske kreds.<br />Niels W. Gade und sein europäischer Kreis.     Sørensen, Inger
Niels W. Gade og hans europæiske kreds.
Niels W. Gade und sein europäischer Kreis.

2009

Kreativt klaverstudium     Madsen, Jens Westergaard
Kreativt klaverstudium
2006

Layers of Musical Meaning     Hansen, Finn Egeland
Layers of Musical Meaning
2006

En Musiker oplever den europæiske Kultur 
1900–1939     Hvidt, Eva (udg.)
En Musiker oplever den europæiske Kultur 1900–1939
2019





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger