▼ Indhold ▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Idrætsundervisning udkommer nu i en gennemgribende revideret udgave
med mange helt nye kapitler.
Grundideen er den samme, men siden 2000, da bogen første gang udkom, er der
sket mange uddannelsespolitiske forandringer, og nye teorier har fået
indflydelse på den idrætsdidaktiske tænkning. Teorier og overvejelser om
læreplaner, undervisning, læring og kompetence er således væsentlige nye
afsnit.
Lige så mangfoldigt det moderne idrætsbillede er, lige så mangfoldigt
udfolder idrætsundervisning og -instruktion sig. Når man skal tackle og
omsætte de forskellige pædagogiske udfordringer i idrætsmiljøerne til noget
konstruktivt for både undervisere og studerende, så kræver det bred
didaktisk indsigt. Idrætsundervisning giver lærere og studerende teoretiske
redskaber til en idrætspædagogisk praksis.
Bogen er inddelt i seks dele: Først defineres grundlæggende begreber og
grundlaget for en idrætsdidaktik præsenteres. Dette sættes dernæst i
forbindelse med valg af metode for praksis. 3. del introducerer lære- og
læseplansteori i faget idræt på forskellige uddannelsestrin. Med
udgangspunkt i bogens forslag til en idrætskultur- og perspektivmodel
præsenteres i del 4 velkendte perspektiver i idrætsundervisningen. Her
indgår bl.a. leg, præstation og sundhed. Idrætsdidaktisk forskning
præsenteres i et selvstændigt afsnit, og bogen afsluttes med en række
emnedidaktiske overvejelser, skrevet af andre idrætsundervisere
(kropsbasis, boldspil, dans, redskabsgymnastik, friluftsliv, svømning og
atletik).
Begge forfattere har en solid baggrund i praktisk idræt, hvilket også
kommer til udtryk i teksternes kobling mellem teori og praksis.
Helle Rønholt er cand.mag og lektor ved Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Birger Peitersen er cand.mag. og tidligere lektor ved Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Indhold
Forord
Del 1 Didaktik – Idræt
Kapitel 1: Didaktik – Idræt (Helle Rønholt)
Kapitel 2: Grundlæggende begreber og teorier (Helle Rønholt)
Kapitel 3: Dannelse og kompetence (Helle Rønholt)
Kapitel 4: Handlekompetence som dannelsesideal (Helle Rønholt)
Kapitel 5: Grundlag for en idrætsdidaktik (Helle Rønholt)
Kapitel 6: Undervisningskompetence og didaktisk refleksion (Helle Rønholt)
Del 2 Metodik – Idræt
Kapitel 7: Metode i det pædagogiske og didaktiske univers (Birger
Peitersen)
Kapitel 8: Nyere pædagogiske handleord – eleven i centrum (Birger
Peitersen)
Del 3 Perspektiv på idrætsundervisning
Kapitel 9: Idrætskultur- og perspektivmodel (Helle Rønholt)
Kapitel 10: Leg (Birger Peitersen)
Kapitel 11: Kropserfaring (Helle Rønholt)
Kapitel 12: Præstation (Birger Peitersen)
Kapitel 13: Sundhed – et perspektiv i idrætsunder visningen (Helle Rønholt)
Kapitel 14: Social læring (Helle Rønholt)
Del 4 Emnedidaktik
Kapitel 15: Kropsbasis (Helle Winther)
Kapitel 16: Boldspil (Birger Peitersen)
Kapitel 17: Dans og bevægelse (Lis Engel)
Kapitel 18: Redskabsgymnastik – en didaktisk udfordring (Eva Wulff Helge &
Lars Elbæk)
Kapitel 19: Friluftslivets mangfoldighed og institutionalisering (Erik
Mygind & Vivian Grønfeldt)
Kapitel 20: Vandidræt (Jørgen Dam & Lillan Madsen)
Kapitel 21: Atletik (Helle Rønholt)
Del 5 Læreplaner
Kapitel 22: Idræt i dagtilbud og pædagoguddannelsen (Helle Rønholt)
Kapitel 23: Idræt i folkeskolen og læreruddannelsen (Helle Rønholt)
Kapitel 24: Idræt i gymnasieskolen og universitets- uddannelsen (Birger
Peitersen)
For mere udførlig indholdsfortegnelse: Klik øverst til venstre på siden.
Pressen skrev
"Der er ingen tvivl om, at "Idrætsundervisning" er en vigtig grundbog for
idrætsstuderende, men det er også et materiale for den etablerede
idrætslærer. Den tager fat på helt afgørende elementer i forhold til at
forstå og udvikle god idrætsundervisning, hele tiden med et solidt fagligt
idrætsdidaktisk udgangspunkt. Bogen indeholder skemaer og modeller,
der er med til at give tydeligt overblik over vigtige elementer i
materialet. De giver indblik, når idrætsundervisning skal planlægges,
afprøves, evalueres og derigennem skabe grobund for udvikling af
idrætsundervisningen. Bogen har omfattende liste med litteraturhenvisninger.
"Idrætsundervisning" er velskrevet, tydelig og er et vigtigt
idrætsdidaktisk indspil for enhver idrætslærer eller idrætsstuderende." -
Jens Giehm Mikkelsen, Folkeskolen nr. 11, 2. maj 2008.
"Det är en välskriven bok ... om man är exempelvis idrottslärarstudent och
möter denna text är den alldeles förträfflig för att sätte sig in i det
ämnesdidaktiska fältet idrott, en grunbok som kan tillföra kunskap när man
börjar studera idrott i Danmark eller i annat nordisk land." - Jane
Meckbach, idrottsforum.org
Samtlige udgivelser på forlaget med -
Helle Rønholt som forfatter
Bevægelsens poetik 2006, ISBN 978-87-635-0501-7, hft
| |
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
|