▼ Indhold ▼ Pressen skrev
▼ Din mening
Fås også som trykt bog
Johan Nicolai Madvig (1804-86) indtager en særstilling i den danske uddannelsestradition. Allerede i 1830erne formulerede han et selvstændigt bud på en dansk dannelse, der fik stor indflydelse på den danske lærde skoles udvikling i anden halvdel af 1800-tallet. Det er således i den madvigske skolelov fra 1850, at man for første gang møder ideen om den almene dannelse som det centrale mål for undervisningen.
Johan Nicolai Madvigs dannelsestanker: en kritisk humanist i den danske romantik indkredser det dannelsesbegreb, der har præget den danske elites selvforståelse lige til i dag. Jesper E. Larsen skildrer udviklingen af Madvigs dannelsestanker, fra han som ung professor i filologi så småt begyndte at blande sig i bredere faglige og politiske spørgsmål, til han som respekteret lærd af internationalt format og som kulturminister blev en central skikkelse i samtidens politiske debat. Selve analysen af Madvigs dannelsessyn er pædagogisk rettet, men inddrager også de psykologiske så vel som de kultur-, sprog- og naturfilosofiske tanker, der karakteriserede den borgerlige verdensforståelse i den danske guldalder.
Jesper Eckhardt Larsen er cand.mag. i historie fra Københavns Universitet.
Indhold
Forord
Indledning
Dannelsesbegrebets udvikling
Madvigs dannelsestanker
Kapitel 1. Introduktion
Madvigs livshistorie
Dannelsesdebatten
Nyhumanismen
Tilblivelsen af Madvigs dannelsessyn
Målsætningen for dannelsen – “det reent Menneskelige”
Sammenfatning
Kapitel 2. Individet
Individets dannelse
“Deelagtighed”
“Forestillinger”
“Modtagelighed”
Sammenfatning
Individets udvikling
Menneskets natur
Associationspsykologien
Undervisningens psykologi
Formaldannelse og “Aandskraften”
Kilderne til Madvigs psykologi
Det “Magtpaaliggende”
Sammenfatning
Kapitel 3. Det Universelle
Adskillelsen af fænomenernes områder i den encyklo-
pædiske kreds
Den encyklopædiske fagplan
Historie og kultursyn
Madvigs vurdering af andre tider og andre kulturer
Idéhistorisk perspektivering
Forestillingsbegrebet i historisk sammenhæng
Kulturel udvikling
Forholdet imellem det universelle og det nationale
Autenticitet
Madvigs idé om en konstruktiv historiebevidsthed
Sammenfatning
Sprogopfattelse og sprogundervisning
Sprog og omverden
Sprogets natur og opståen
Hvad er sproget bærer af?
Sammenfatning af Madvigs sprogsyn
Sprogets kulturelle betydning
Det danske sprogs rolle i dannelsesprogrammet
De moderne fremmedsprog
De klassiske sprog/videnskabens sprog?
Naturvidenskaberne
Videnskabssynet, en sammenfatning
Kapitel 4. Dannelsestankernes realisation
Sorø-debatten, Grundtvig og “Latineren”
Den Madvigske Skoleordning
Slutord
Noter
Bibliografi
Pressen skrev
"Jesper Eckhardt Larsens bog er et fint historisk værk, velskrevet og lettere at gå til end Madvig selv".
- Jens Vind, Klassikerforeningens meddelelser
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
|