Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Andersen, Charlotte
Modefotografi
En genres anatomi

2006, 317 s., hft.
Rigt illustreret
ISBN 978-87-7289-908-4



Vejl. pris298 DKK  46 $  40 €  36 £
Onlinepris238 DKK  36 $  32 €  29 £

 Se udvalgte sider

 Indholdsfortegnelse



Søg direkte i bogen her

▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Modefotografiet opstod som genre i sidste halvdel af 1800-tallet, tæt knyttet til opkomsten af den moderne storby. Frem for blot at fremvise tøj udviklede modefotografiet hurtigt sit eget selvbevidste sprog, som op gennem det 20. århundrede har indgået i en løbende dialog med billedkunstens skiftende retninger, heriblandt piktorialismen, surrealismen og snapshot-realismen.

Charlotte Andersen (1963–2004) undersøger i Modefotografi. En genres anatomi, hvordan modefotografiet balancerer mellem den kommercielle produktfremvisning og et selvstændigt æstetisk udtryk, der i stadig højere grad opnår kunststatus. Ud over den kunstteoretiske og stilhistoriske belysning af modefotografiet analyserer forfatteren den markante udvikling i de senere års modefotografi, hvor det traditionelle glansbillede møder det rå, grimme og perverterede. Undervejs inddrages aktuelle værker af en række mode- og kunstfotografer, blandt andre Mario Testino, Tracey Emin og Nan Goldin.

Med Modefotografi. En genres anatomi inddrages modefotografiet i en kunstteoretisk diskussion, og genren placeres for første gang i det store forskningsfelt, som visuel kultur udgør i dag. Bogen henvender sig bredt til universitetsforskere og studerende inden for områder som kunst, fotografi, mode, reklame, design og kønsforskning.

Charlotte Andersen, f. 1963. Cand.mag., ph.d. Fungerede inden sin død i 2004 som forskningsadjunkt ved Afdeling for Æstetik og Kultur, Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet. Foruden nærværende bog har hun bl.a. publiceret Moden under huden, Passepartout 21 (2003).

English
Fashion photography takes up more and more room not only in the expanding magazine press but also as an object of scandal in the daily press and as an integral part of the current art scene. In addition, over the past decade fashion photography has rejected the traditional glamorous picture postcard in favour of a more complex and provocative expression.

With this development as her point of departure, the author examines how the fashion photograph since its emergence in the beginning of the 20th century has entered into a stylistic alliance with the art photographic genres of the day. In addition to the art theoretical and style historical illustration of the fashion photograph, the book describes the fashion photograph through a number of current examples as a visual category which at once possesses a clearly commercial aim and to a steadily increasing degree achieves the status of art.

With Modefotografi. En genres anatomi the genre is involved in an art theoretical discussion and is hence for the first time placed in the extensive research field that visual culture constitutes today. The book caters widely for university scholars and students in areas such as art, photography, fashion, design, advertising, culture and gender studies.

 
Emneområde | Film og medier | Kunst og kunsthistorie | Litteraturvidenskab |
Emneord | Billedkunst | Fotografi | Kønsstudier | Mode | Modernisme |
Specifikt emneord | Design | Realisme | Surrealisme |
Biograferet person | Tracey Emin | Nan Goldin | Mario Testino |
Periode | 20. årh. | 21. årh. |
Sprog | Dansk |

Pressen skrev

"Hvis man interesserer sig bare lidt for fotografi, mode og kunst - eller bare et af de tre felter - så er Charlotte Andersens nye bog Modefotografi - En genres anatomi stærkt anbefalelsesværdig. Bogens forside prydes af et fotografi i hidsige farver, hvor man ser en tyk og muskuløs borebisse iklædt en hullet guldlamékjole. Bogen forsøger sig med et svar på hvorfor vi møder sådan nogle fotografier i dagens modeblade, og det gør den ved på én gang at levere en veloplagt og indsigtsfuld gennemgang af modefotografiets historie set i relation til dels modernitetens, dels billedkunstens parallelle udvikling, og så en mere teoretisk værktøjskasse til at forstå modefotografiets virkemåde over for betragteren og til at indplacere genren i det forskningsfelt, man i dag kalder 'visuel kulturanalyse'.
[...] det er lykkedes forfatteren at skrive en bog, der både er udfordrende læsning for den akademisk skolede forskerkollega og fortæller en god - og ikke mindst velillustreret - historie om modefotografiets udvikling for den almideligt interesserede lægmand. Selvom modefotografi er så udbredt og elsket af så mange, så findes der faktisk meget lidt analytisk og historisk litteratur om emnet og slet ikke på dansk. Så også af den grund skal bogen hilses velkommen."
- Mette Sandbye, Weekendavisen

"Det er et spændende og veldisponeret (angiveligt) pionerarbejde, Charlotte Andersen har bedrevet med værket, der sætter en høj standard for forskningen i emnet."
- Karsten Iversen, Politiken - Læs hele anmeldelsen

"Andersen påviser overbevisende, hvordan og hvorfor den flyvske og forførende mode går så uendeligt godt i spænd med det ligeledes flygtige fotografi. Dette er en oplysende og underholdende videnskabelig vinkel på en af populærkulturens vigtigste kunstarter."
- Maria Kjær Themsen, Cover, maj 2006

"Undertitlen "En genres anatomi" dækker godt over det meget kyndige, grundige og oplysende værk, der her fremlægges, og som kaster sidelys ind over andre kunstarter."
- Agner Frandsen, Kunstmagasinet Janus

"Det er en akademisk bog med alle dens dyder og fortrin, Charlotte Andersen har skrevet, og forlægget er da også en ph.d.-afhandling. Bogen igennem udvises der en samvittighedsfuld omgang med begrebets historik, en udtalt forståelse for begrebers omfangslogik, og en vilje til kreativt at sammenkoble indsigter fra flere forskellige teoretiske retninger - med et righoldigt, men ikke overdrevet bugnende noteapparat til følge. Selv om de flotte farvefotografier, som bogen er illustreret med hele vejen igennem, måske kan forføre til at tro, man står over for en 'overfladisk' bog, skal man altså ikke tage fejl. Charlotte Andersen går så at sige i dybden med overfladiskheden, og formår at fremstille modefotografiet som et særdeles facetteret fænomen, som kan bidrage til at forstå kunsten i moderniteten. Modefotografi. En genres anatomi er ikke kun en bog for de, der ønsker at forstå modefotografiet som en særlig visuel genre, men for alle med interesse for fotografi, billedteori og samtidskunst, for den er fuld af originale teoretiske indsigter på alle disse felter. Hele det temmelig forsømte område omkring mode, modefotografi og kunst står med udgivelsen af Charlotte Andersens bog desuden vældig godt rustet til at foretage kvalificerede og nuancerede analyser, for en række af de metodiske og teoretiske grundproblematikker, der udfoldes systematisk og ganske udtømmende her. Der er således ingen tvivl om, at Modefotografi. En genres anatomi for fremtiden vil stå som et uomgængeligt standardværk inden for området."
-Rune Gade, Kunsttidsskriftet Øjeblikket

"[Charlotte Andersen] leverer en på én gang spændende og velresearchet gennemgang af modefotografiets historie set i relation til dels opkomsten af den moderne storbykultur og dels de skiftende retninger inden for kunsthistorien. Samtidig bidrager hun med en række nyttige analybegreber og teoretiske termer, som man kan bruge til at forstå modefotografiets virkemåde i forhold til beskueren. Hvis man interesserer sig for fotografi, mode og kunst - og samtidig er nysgerrig efter at vide mere om samspillet mellem de forskellige områder - så kan Charlotte Andersens bog varmt anbefales."
- Sabine Nielsen, Citadel

"Bogen henvender sig især til universitetsforskere og studerende inden for kunst, foto, design, mode, reklame og kønsforskning, men den kan sagtens nydes og læses med udbytte af alle med en vis (faglig) interesse for et af de nævnte fag."
- Ark Fokus, Arkitektforbundet

"The theoretical aspect is also in evidence in the section of the book that deals with Charlotte Andersen's scholarly standpoint in the analysis of the fashion photograph. But not to an extent that makes the book inaccessible or spoils enthusiasm about the focal point: the fashion photograph ... Besides the well written and well documented text, the book also features a number of fashion photos that illustrate the development and demarcation of the genre ... with her book Charlotte Andersen has given us an exemplary characterization of fashion photography as a genre."
- Kristina Lykke Hansen, Journal of Photography & Video, Brandts - Museet for fotokunst, Odense

"Charlotte Andersens centrale betragtning er ( ), at modefotografiet siden dets fremkomst har forandret sig lige så hurtigt som moden, men at modefotografiet på trods af dets forandringer samtidig hele tiden er genkendeligt og aflæseligt som modefotografi. Og denne dobbelte betragtning har Charlotte Andersen gjort til det todelte projekt for sin bog Modefotografi. En genres anatomi... Overgangen fra at præsentere en vare til at iscenesætte moden sker ved hjælp af fotografernes applikation af kunstæstetiske virkemidler. For at tydeliggøre forbindelsen mellem modefotografi og kunst konstruerer Andersen tre historiske fikspunkter, der knytter sig til de tre første årtier af det 20. århundrede. De tre punkter repræsenterer tre forskellige modefotografiske strategier, som kan forbindes til den samtidige udvikling i kunstfotografiet. Det kommer der tre modefotografiske genrer ud af, tableauet, snapshottet/dokumentarismen og surrealismen. De tre genrer fungerer herefter som referencepunkter også for senere udviklinger i modefotografiet ... Charlotte Andersen (peger)præcist på det komplekse og intrikate samspil mellem strømninger i kunsten og fotografiet. De historiske analyser og tidsbilleder er knyttet overbevisende sammen, ligesom bogen giver et vældigt grundigt indblik i de mange forskellige inddragne teoretikere blik på fotografiet. Særligt spændende bliver det i sidste halvdel af bogen, hvor eksemplerne og analyserne bliver flere ... jeg vil bestemt opfordre alle, der interesserer sig for mode, medier og fotografi til at læse Charlotte Andersens bog, men samtidig vil jeg også opfordre til at de tager de teoretiske briller på, for denne bog er ikke for brancens letvægtere!"
- Gry Høngsmark Knudsen, Kontur, nr. 14, 2006.
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Livsformer og velfærdsstat ved en korsvej?     Højrup, Thomas
Livsformer og velfærdsstat ved en korsvej?
2003

Omkring livsformsanalysens udvikling     Højrup, Thomas
Omkring livsformsanalysens udvikling
1996

Genstandsfortællinger     Mordhorst, Camilla
Genstandsfortællinger
2009

Performative Realism     Jerslev, Anne & Rune Gade (red.)
Performative Realism
2005

Smag for etik     Coff, Christian
Smag for etik
2005





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger