Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Riis, Johannes
Spillets kunst
Følelser i film

2002, 304 s., hft.
Illustreret
ISBN 978-87-7289-733-2
Serie: Teori og æstetik, vol. 11
ISSN 0908-8865



Vejl. pris248 DKK  38 $  33 €  30 £
Særtilbud99 DKK  15 $  13 €  12 £


Tegn abonnement


Søg direkte i bogen her

▼ Indhold
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Gennem filmmediet kan skuespilleren kommunikere følelser til tilskueren. Spillet kunst - følelser i film viser hvordan.

Bogen henter sine eksempler fra bl.a. Colin Nutleys Englegård, Roberto Rossellinis Rejse i Italien, Robert Bressons Blodpenge, Bille Augusts Pelle Erobreren og hhv. Laurence Oliviers og Mel Gibsons udgave af Hamlet. I en række analyser af udvalgte scener forklares de psykologiske mekanismer, der gør tilskueren i stand til at læse skuespillerens udtryk. Stilbegreber som visuel og verbal komik, verfremdung og method-acting sættes i forhold til centrale temaer som spillestil, rollefortolkning og realisme. Og det vises, hvordan forskelle i amatør- og stjerneskuespillerens spillestil afspejles i fotograferingen og klipningen. Bogen slutter med at stille en række spørgsmål, som kan danne udgangspunkt for en generel analyse af filmskuespillets mange facetter.

Spillets kunst - følelser i film er det første værk, der systematisk behandler forholdet mellem spil og følelser på film. Bogen henvender sig til alle, der har ladet sig forføre af filmkunsten og undret sig over, hvad det er skuespillerne gør, når de river os med.

Johannes Riis, cand.phil., er adjunkt på Institut for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet.

English
Through the film, the actor can communicate his feelings to the spectator. Spillets kunst (The Art of Acting) shows how that is done.

The publication includes examples from, among others, Colin Nutley's House of Angels, Roberto Rossellini's Voyage in Italy, Robert Bresson's Money, Bille August's Pelle the Conqueror and the two versions of Hamlet by Laurence Olivier and Mel Gibson, respectively. In a number of analyses of selected scenes, the psychological mechanisms that enable the spectator to read the actor's expressions are explained. Concepts such as visual and verbal comedy, 'verfremdung' and method acting are seen in relation to central themes such as acting style, role interpretation and realism.

Spillets kunst is the first work to systematically treat the relation between acting and emotions in films. It is addressed to everybody who has ever been seduced by the art of filmmaking and wondered what the actors are doing and how they succeed in carrying us away.

Johannes Riis, cand.phil., is a lecturer in the Department of Film and Media Studies at the University of Copenhagen.

 
Emneområde | Film og medier |
Emneord | Filmteori | Kognitionsforskning | Kommunikation | Æstetik |
Specifikt emneord | Affektspil | Ekspressionisme | Hamlet | Realisme |
Biograferet person | Anna Bancroft | Nöel Caroll | Pelle Hvenegaard | Roberto Rossellini | Max von Sydow |
Sprog | Dansk |

Indhold

Tak til
Indledning
Forhindringer for behandling af spillet
Mål og midler
Centrale analytiske termer
Andre tilgange til forståelsen af spillet – skuespillerens metoder og intentioner
Andre tilgange til forståelsen af spillet – vurderingen af kunstnerisk værdi
Andre tilgange til forståelsen af spillet – ideologikritisk og historisk analyse

I. Spillets kunst og ikke-verbal kommunikation af følelser
Fortolkning som kunsten at gøre indtryk og virke overbevisende
En analyse af ikke-verbale signaler i spillet af Hamlet
Hvad verbal betydning tilføjer spillet
Opsummering

II. Subjektiverende teknikker og spillet
At være genstand for og/eller indeholdt i en anden
Subjektivitet efter rumlige eller funktionalistiske kriterier – FIRMAETS MAND
Spillet får betydning: Noël Carrolls teori om point-of-view klipning
Point-of-view klipning i Roberto Rossellinis REJSE I ITALIEN
Kameraindstillinger: subjekt- eller objektbeskrivende
Naturlige forudsætninger hos tilskueren
Afrundende om subjektiverende teknikker

III. Mod en model for tilskuerens forståelse af følelser i film
Carrolls lingvistiske model for kommunikation af følelser
Ekspressivitet som relationel aktivitet
En sammenligning af ansigtsudtryk fra forskellige kulturer
Følelsers kognitive indhold - ÄNGLAGÅRD
Det kognitiv-økologiske alternativ til sprogligt baserede modeller for kommunikation
Afrundende om fremstillingen af følelser

IV. Ekspressivitet i PELLE EROBREREN
Amatører og professionelle spillere
Max von Sydow og principper for Lasses ekspressivitet
Principper for Pelles ekspressivitet
Synsvinkler og følelsers kognitive indhold – fru Kongstrups ulykke
Ekspressivitet hos statister i PELLE EROBREREN
Mellem to personer – two-shot eller krydsindstillinger
Opsummering

V. Hvornår virker spillet rea

 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Samarbejde og modstand     Lauridsen, John T.
Samarbejde og modstand
2002

Filmdivaer     Thomsen, Bodil Marie
Filmdivaer
1997

Kulturradikalismens musik     Fjeldsøe, Michael
Kulturradikalismens musik
2013

Tysk besættelsespolitik i Danmark 1940-1945     Lauridsen, John T.
Tysk besættelsespolitik i Danmark 1940-1945
2013

Bundeshauptstadt / Capital City Berlin     Meyer, Ulf
Bundeshauptstadt / Capital City Berlin
2000





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger