Gennem filmmediet kan skuespilleren kommunikere følelser til tilskueren. Spillet kunst - følelser i film viser hvordan.
Bogen henter sine eksempler fra bl.a. Colin Nutleys Englegård, Roberto Rossellinis Rejse i Italien, Robert Bressons Blodpenge, Bille Augusts Pelle Erobreren og hhv. Laurence Oliviers og Mel Gibsons udgave af Hamlet. I en række analyser af udvalgte scener forklares de psykologiske mekanismer, der gør tilskueren i stand til at læse skuespillerens udtryk. Stilbegreber som visuel og verbal komik, verfremdung og method-acting sættes i forhold til centrale temaer som spillestil, rollefortolkning og realisme. Og det vises, hvordan forskelle i amatør- og stjerneskuespillerens spillestil afspejles i fotograferingen og klipningen. Bogen slutter med at stille en række spørgsmål, som kan danne udgangspunkt for en generel analyse af filmskuespillets mange facetter.
Spillets kunst - følelser i film er det første værk, der systematisk behandler forholdet mellem spil og følelser på film. Bogen henvender sig til alle, der har ladet sig forføre af filmkunsten og undret sig over, hvad det er skuespillerne gør, når de river os med.
Johannes Riis, cand.phil., er adjunkt på Institut for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet.
English
Through the film, the actor can communicate his feelings to the spectator. Spillets kunst (The Art of Acting) shows how that is done.
The publication includes examples from, among others, Colin Nutley's House of Angels, Roberto Rossellini's Voyage in Italy, Robert Bresson's Money, Bille August's Pelle the Conqueror and the two versions of Hamlet by Laurence Olivier and Mel Gibson, respectively. In a number of analyses of selected scenes, the psychological mechanisms that enable the spectator to read the actor's expressions are explained. Concepts such as visual and verbal comedy, 'verfremdung' and method acting are seen in relation to central themes such as acting style, role interpretation and realism.
Spillets kunst is the first work to systematically treat the relation between acting and emotions in films. It is addressed to everybody who has ever been seduced by the art of filmmaking and wondered what the actors are doing and how they succeed in carrying us away.
Johannes Riis, cand.phil., is a lecturer in the Department of Film and Media Studies at the University of Copenhagen.
Indhold
Tak til
Indledning
Forhindringer for behandling af spillet
Mål og midler
Centrale analytiske termer
Andre tilgange til forståelsen af spillet – skuespillerens metoder og intentioner
Andre tilgange til forståelsen af spillet – vurderingen af kunstnerisk værdi
Andre tilgange til forståelsen af spillet – ideologikritisk og historisk analyse
I. Spillets kunst og ikke-verbal kommunikation af følelser
Fortolkning som kunsten at gøre indtryk og virke overbevisende
En analyse af ikke-verbale signaler i spillet af Hamlet
Hvad verbal betydning tilføjer spillet
Opsummering
II. Subjektiverende teknikker og spillet
At være genstand for og/eller indeholdt i en anden
Subjektivitet efter rumlige eller funktionalistiske kriterier – FIRMAETS MAND
Spillet får betydning: Noël Carrolls teori om point-of-view klipning
Point-of-view klipning i Roberto Rossellinis REJSE I ITALIEN
Kameraindstillinger: subjekt- eller objektbeskrivende
Naturlige forudsætninger hos tilskueren
Afrundende om subjektiverende teknikker
III. Mod en model for tilskuerens forståelse af følelser i film
Carrolls lingvistiske model for kommunikation af følelser
Ekspressivitet som relationel aktivitet
En sammenligning af ansigtsudtryk fra forskellige kulturer
Følelsers kognitive indhold - ÄNGLAGÅRD
Det kognitiv-økologiske alternativ til sprogligt baserede modeller for kommunikation
Afrundende om fremstillingen af følelser
IV. Ekspressivitet i PELLE EROBREREN
Amatører og professionelle spillere
Max von Sydow og principper for Lasses ekspressivitet
Principper for Pelles ekspressivitet
Synsvinkler og følelsers kognitive indhold – fru Kongstrups ulykke
Ekspressivitet hos statister i PELLE EROBREREN
Mellem to personer – two-shot eller krydsindstillinger
Opsummering
V. Hvornår virker spillet rea
|