Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

de Wit Sandström, Ida & Cecilia Fredriksson
À la mode
Mode mellan konst, kultur och kommers

2016
ISBN 978-87-635-4580-8
Serie: Centrum för Danmarksstudier/Öresundsstudier, vol. 36
ISSN 1651-775X

2016

Vejl. pris195 DKK  30 $  26 €  23 £
Onlinepris156 DKK  24 $  21 €  19 £

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.

Bestillinger sendes som udgangspunkt som pakker til afhentning; læs mere her. Hvis du behøver levering til døren, så angiv også det i din bestilling.


▼ Din mening

I kommission for Makadam förlag

I de senere år er mode blevet et forum for forskellige typer af videnskaber. Ved de højere læreanstalter har mode efterhånden etableret sig som et ekspanderende videnskabsområde, og fra politisk side gør man sig forhåbninger om, at design-, livsstils- og oplevelsesindustrien kan skabe vækst i samfundsøkonomien. Også i Øresundsregionen tales der i stigende grad om betydningen af kulturelle og kreative virksomheder. I regionen findes bl.a. Nordens største modeuge og den første kandidatuddannelse i modevidenskab.

Når design og mode er blevet vigtige nøgleord i vores samtid samt en betydningsfuld regional drivkraft for vækst, opstår et behov for at belyse og problematisere mode som kunst, materialitet, kultur og arbejde. I À la mode. Mode mellan konst, kultur och kommers samles nordiske forskere fra forskellige discipliner med en fælles interesse for moderelaterede fænomener, historiske såvel som samtidige. Med nedslag i så spredte fænomener som pelsindustrien, filmidoler fra 1940’erne og den historiske figur spradebassen – den snobbede unge adelsmand, der blev brugt som en komisk standardfigur i 1700-tallets litteratur – undersøger bogen, hvordan modebranchen kan forstås som en grænseoverskridende udtryksform, skabelsesproces og vækstmotor.

Ida de Wit Sandström er ph.d.-stipendiat i servicestudier ved Institut for service management og servicestudier, Lunds universitet.

Cecilia Fredriksson er professor i etnologi ved Lunds universitet samt underviser og forsker ved Institut for service management og servicestudier, Lunds universitet.


 
Emneområde | Antropologi og etnologi | Historie | Kunst og kunsthistorie |
Emneord | Design | Fotografi | Identitet | Kulturhistorie | Kulturstudier | Mode | Politik | Økonomi |
Specifikt emneord | Forbrug | Grænser | Handel | Kulturmiljø | Modeindustri | Regionalisme |
Verdensdel m.v. | Skandinavien | Øresundsregionen |
Land | Danmark | Sverige |
Periode | 20. årh. |

Indhold

Pressen skrev


 
Alle udgivelser af

Cecilia Fredriksson som redaktør

Framtidskuster
2014, ISBN 978-87-635-4230-2, hft
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.




Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger