▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Lars von Triers film- og tv-produktioner har siden hans biografdebut med The Element of Crime i 1984 udløst stærke reaktioner hos publikum, og desuden har han vakt opsigt i hele filmverdenen med Dogme 95-manifestet. I dag regner mange Trier blandt de største nulevende filminstruktører, og med hver ny film forventes han at sætte nye standarder for, hvad filmmediet kan.
I denne bog undersøges Lars von Triers affektskabende og etisk involverende stil med udgangspunkt i hans værker over en 30-årig periode, helt op til hans seneste film, Nymphomaniac. Centralt i Bodil Marie Stavning Thomsens læsninger står væsentlige analytiske begreber som det haptiske, det affektive, det diagrammatiske og det signaletiske materiale, der med Gilles Deleuze anvendes til at betegne det, der i filmene undslipper en repræsentationel analyse.
Lars von Triers fornyelse af filmen 1984-2014 giver en omfattende læsning af Lars von Triers værker i lyset af Deleuzes (film)filosofi og udfolder en ny affektdiagrammatisk filmteori. Løbende inddrages Gilles Deleuzes og Félix Guattaris filosofiske arbejder, samt bl.a. Brian Massumis fortolkning af Baruch de Spinozas affektbegreb og C.S. Peirces diagrammatiske tegn. Bogen giver således en nytænkende analyse og diskussion af samtlige hovedværker af en af vor tids mest anerkendte filminstruktører.
Bodil Marie Stavning Thomsen, ph.d., er professor mso ved Nordiske studier, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.
Pressen skrev
I anledning af udgivelsen af Lars von Triers fornyelse af filmen 1984-
2014 var
Bodil Marie Stavning Thomsen i radioprogrammet Filmland på DR P1,
hvor hun blandt
andet diskuterede, hvilken effekt det "haptiske" har på seeren, når man
oplever von Triers
film.
Lyt til hele udsendelsen her
"Meget gennemarbejdet og grundig videnskabelig filmteoretisk værk, med
afsæt i en af Danmarks
største og mest komplicerede og nyskabende instruktører."
-Maria Björnsdóttir, DBC, juni 2016
"Thomsen skriver godt og præcist med højt lixtal og mange
fremmedord. Hun kender klart nok Triers produktion i dybden og hun
diskuterer uproblematisk med en række komplicerede filosofiske og
filmteoretiske positioner.
Jeg synes, det er saliggørende, at vi i Danmark har en instruktør som
Trier,
og han fortjener også, at vi har nogle teoretikere, der i dybden kan
diskutere komplicerede anliggender i hans værk. Derfor er Thomsens flotte
bog – om end en smule smal i Deleuze-brugen – en kærkommen gave til fans og
andre interessenter."
- Michael Agerbo Mørch, Kulturkapellet, den 15. august 2016
"The book itself is rich with philosophically dense analyses of nearly all
of von Trier's major films. Thomsen admirably avoids treating von Trier's
oeuvre with the biographical assumptions that studies of major auteurs often
do...Thomsen's book is admirable in its thorough and meticulous analysis of
von Trier's strategies for addressing an embodied viewer and foregrounding
the paradoxical combination of hypermediation with a compelling kind of
affective realism. It is an essential book for anyone interested in von
Trier's films and is particularly strong in its analysis of the many
different ways von Trier has addressed (and confronted) the spectator
throughout his career."
- Benjamin Bigelow, Scandinavian Studies, vol. 88, no. 4 2016
Samtlige udgivelser på forlaget med -
Bodil Marie Thomsen som forfatter
Filmdivaer 1997, ISBN 978-87-7289-397-6, hft
| |
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
|