Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Thomsen, Bodil Marie
Lars von Triers fornyelse af filmen 1984-2014
Signal, pixel, diagram

2016, 384 s., hft.
Illustreret
16×24 cm.

ISBN 978-87-635-4423-8



Vejl. pris375 DKK  57 $  51 €  45 £
Onlinepris300 DKK  46 $  40 €  36 £



Søg direkte i bogen her

▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Lars von Triers film- og tv-produktioner har siden hans biografdebut med The Element of Crime i 1984 udløst stærke reaktioner hos publikum, og desuden har han vakt opsigt i hele filmverdenen med Dogme 95-manifestet. I dag regner mange Trier blandt de største nulevende filminstruktører, og med hver ny film forventes han at sætte nye standarder for, hvad filmmediet kan.

I denne bog undersøges Lars von Triers affektskabende og etisk involverende stil med udgangspunkt i hans værker over en 30-årig periode, helt op til hans seneste film, Nymphomaniac. Centralt i Bodil Marie Stavning Thomsens læsninger står væsentlige analytiske begreber som det haptiske, det affektive, det diagrammatiske og det signaletiske materiale, der med Gilles Deleuze anvendes til at betegne det, der i filmene undslipper en repræsentationel analyse.

Lars von Triers fornyelse af filmen 1984-2014 giver en omfattende læsning af Lars von Triers værker i lyset af Deleuzes (film)filosofi og udfolder en ny affektdiagrammatisk filmteori. Løbende inddrages Gilles Deleuzes og Félix Guattaris filosofiske arbejder, samt bl.a. Brian Massumis fortolkning af Baruch de Spinozas affektbegreb og C.S. Peirces diagrammatiske tegn. Bogen giver således en nytænkende analyse og diskussion af samtlige hovedværker af en af vor tids mest anerkendte filminstruktører.

Bodil Marie Stavning Thomsen, ph.d., er professor mso ved Nordiske studier, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.


 
Emneområde | Film og medier |
Emneord | Filmfilosofi | Filmografi | Filmteori |
Specifikt emneord | Affektiv analyse | Gilles Deleuze | Diagrammatisk analyse | Film auteur | Filmanalyse | Filminstruktion | Félix Guattari | Haptisk | Haptisk analyse | Signaletisk materiale |
Biograferet person | Lars von Trier |
Periode | 20. årh. | 21. årh. |
Sprog | Dansk |

Pressen skrev

I anledning af udgivelsen af Lars von Triers fornyelse af filmen 1984- 2014 var Bodil Marie Stavning Thomsen i radioprogrammet Filmland på DR P1, hvor hun blandt andet diskuterede, hvilken effekt det "haptiske" har på seeren, når man oplever von Triers film.
Lyt til hele udsendelsen her


"Meget gennemarbejdet og grundig videnskabelig filmteoretisk værk, med afsæt i en af Danmarks største og mest komplicerede og nyskabende instruktører."

-Maria Björnsdóttir, DBC, juni 2016



"Thomsen skriver godt og præcist med højt lixtal og mange fremmedord. Hun kender klart nok Triers produktion i dybden og hun diskuterer uproblematisk med en række komplicerede filosofiske og filmteoretiske positioner.

Jeg synes, det er saliggørende, at vi i Danmark har en instruktør som Trier, og han fortjener også, at vi har nogle teoretikere, der i dybden kan diskutere komplicerede anliggender i hans værk. Derfor er Thomsens flotte bog – om end en smule smal i Deleuze-brugen – en kærkommen gave til fans og andre interessenter."

- Michael Agerbo Mørch, Kulturkapellet, den 15. august 2016

"The book itself is rich with philosophically dense analyses of nearly all of von Trier's major films. Thomsen admirably avoids treating von Trier's oeuvre with the biographical assumptions that studies of major auteurs often do...Thomsen's book is admirable in its thorough and meticulous analysis of von Trier's strategies for addressing an embodied viewer and foregrounding the paradoxical combination of hypermediation with a compelling kind of affective realism. It is an essential book for anyone interested in von Trier's films and is particularly strong in its analysis of the many different ways von Trier has addressed (and confronted) the spectator throughout his career."

- Benjamin Bigelow, Scandinavian Studies, vol. 88, no. 4 2016
Samtlige udgivelser på forlaget med -

Bodil Marie Thomsen som forfatter

Filmdivaer
1997, ISBN 978-87-7289-397-6, hft
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Livslyst     Hvidberg-Hansen, Gertrud & Gertrud Oelsner (red.)
Livslyst
2008

Stilistisk praksis     Quist, Pia
Stilistisk praksis
2012

I mund og bog     Hovmark, Henrik, Iben Stampe Sletten & Asgerd Gudiksen (red.)
I mund og bog
2009

Dialektforskning i 100 år     Gudiksen, Asgerd, Henrik Hovmark, Pia Quist, Jann Scheuer & Iben Stampe Sletten (red.)
Dialektforskning i 100 år
2009

Kanon och kulturarv     Jönsson, Lars-Eric, Anna Wallette & Jes Wienberg (red.)
Kanon och kulturarv
2008





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger