Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Mygind, Erik (red.)
Udeundervisning i folkeskolen
Et casestudie om en naturklasse på Rødkilde Skole i København og virkningerne af en ugentlig obligatorisk naturdag på folkeskolens yngste klassetrin i perioden 2000-2003

2005, 316 s., hft.
Illustreret
ISBN 978-87-635-0370-9



Vejl. pris225 DKK  34 $  30 €  27 £
Onlinepris180 DKK  28 $  24 €  22 £



Søg direkte i bogen her

▼ Pressen skrev
▼ Din mening

Udeskoleideen har igennem de seneste 10 år vundet stadig større indpas i Norden baseret på positive erfaringer, men der råder en vis skepsis blandt forældre, lærere og politikere om udbyttet af udeskole, og flere forskningsresultater efterlyses.

På to læreres initiativ fik en klasse på Rødkilde Skole i København mulighed for over 3 år, at flytte 20 % af den obligatoriske undervisning ud i skoven en dag hver uge. En gruppe danske forskere med forskellige faglige baggrunde valgte at følge elever, lærere og forældre i projektperioden 2000-2003. I antologien fremlægges resultater baseret på følgende spørgsmål:

• Hvordan påvirkes elevernes trivsel, kompetencer, kropslige aktivitet, sociale læring, mundtlige sprogbrug samt natur- og miljøforståelse i de to kontekster?
• Hvordan påvirkes lærernes didaktiske valg, undervisningsmetoder og samvær med eleverne, når skolens traditionelle fag formidles i henholdsvis klasseværelset og uderummet/skoven?
• Hvilke holdninger har forældre til naturklasseideen, udeskole og udepædagogik?

Antologien henvender sig især til undervisere og studerende på universiteter, lærer- og pædagogseminarier, til skoleledere og -lærere, der interesserer sig for udeskole og udepædagogik, samt til de politiske beslutningstagere inden for området

Erik Mygind, ph.d., er lektor ved Institut for Idræt, Københavns Universitet

 
Emneområde | Undervisningsmidler og pædagogik |
Emneord | Feltarbejde | Pædagogik | Uddannelse |
Specifikt emneord | Billedanalyse | Børns vilkår | Naturen | Skolesystem | Undervisning |
Land | Danmark |
By m.v. | København |
Periode | 21. årh. |
Sprog | Dansk |

Pressen skrev


Bogen blev anmeldt af to forskellige anmeldere i Dansk friluftsliv, nr. 65, marts 2006:

"Udeundervisning i folkeskolen er en viktig og solid forskningsrapport, som har et budskap til forskere, lærerutdannere, lærere og lærerstudenter, ikke bare i Danmark og de nordiske land, men også internasjonalt bør den vekke interesse. Den bør også leses av politikere og byråkrater, som er interessert i skole og utdanningspolitikk. Den er skrevet i et språk, som gjør den lett tilgjengelig og leseverdig. Den bør kunne brukes som pensum i lærerutdanningen og bør finnes på ethvert lærerbibliotek."
- Arne N. Jordet, Høgskolen i Hedmark, Norge

"... i antologiens forord gøres opmærksom på, at bogen især henvender sig til undervisere og studerende på universiteter, lærer- og pædagogseminarier samt til ledelse og (folkeskole)lærere, der interesserer sig for udeskole og udendørspædagogik. - Men efter min mening kan 'ganske almindelige mennesker' også få stort udbytte og megen inspiration af at læse om det meget veldokumenterede pionerprojekt, der vist nok er det første af sin art her i landet. - God fornøjelse!"
- Terkel Berg-Sørensen
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.




Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger