Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Neiiendam, Klaus
Perspektivscenens oprindelse

2003, 104 s., hft.
ISBN 978-87-7289-814-8



Vejl. pris148 DKK  23 $  20 €  18 £
Onlinepris118 DKK  18 $  16 €  14 £



Søg direkte i bogen her

▼ Indhold
▼ Din mening

Den italienske renæssance blev inspirerende på næsten alle områder for Europa i de efterfølgende århundreder. På teatrets område dukkede der dog aldrig store dramatikere som Shakespeare, Lope de Vega og Calderón op, men Italien skabte i løbet af 1500-tallet ikke mindre end tre banebrydende teaterformer. De satte alle, hver på sin måde, skel i europæisk teaterkultur. Alle tre var afhængige af hinanden, og ingen af dem var litterære. Den første var perspektivscenen, den anden den improviserede maskekomedie, senere kaldet la commedia dell'arte, og den tredie operaen. Denne bog handler om perspektivteatrets oprindelse, og det er lykkedes at finde nogle hidtil ukendte beskrivelser af den første perspektivscene i et upubliceret codex i Vatikanet. En analyse både af de skrevne og ikonografiske kilder kaster nyt lys over Balassare Peruzzis indsats med illusionsscenens skabelse. Samtidig fortolkes det omdiskuterede dekorationsudkast med en række romerske monumenter, UA 291 i Uffizierne, på en ny måde. Billedet kan godt være et andenhåndsvidne i samtiden og på samme tid en primær kilde for eftertiden. Perspektivscenens oprindelse dannede grundlaget for det moderne europæiske teater.

Klaus Neiiendam, dr.phil., er universitetslektor ved Institut for Kunsthistorie, Dans og Teatervidenskab, Københavns Universitet. Han har tidligere udgivet bl.a. The Art of Acting in Antiquity, Iconographical Studies in Classical, Hellenistic and Byzantine Theatre (1992).

English
The Italian Renaissance was a source of inspiration for Europe in the subsequent centuries in almost every field. Within the area of theatre there were never any great dramatists as Shakespeare, Lope de Vega and Calderón, but during the 16th century, Italy created no less than three ground-breaking forms of theatre. They all, each in their different ways, marked an epoch in European theatrical culture. All three of them were dependent on each other and neither of them were literary forms. The first of them was the perspective stage, the second was the improvised masque, later called la commedia dell'arte, and the third was the opera. This book deals with the origin of the perspective theatre and includes some hitherto unknown descriptions of the first perspective stage which were found in an unpublished codex in the Vatican. A study of both the written and iconographic sources throws new light on Balassare Peruzzi's efforts with the creation of the illusionistic scene. Moreover, the much discussed decoration draft with a number of Roman monuments, UA 291 in the Uffizi Gallery, is interpreted in a new way. The painting can be regarded as a second-hand witness to that time and at the same time as a primary source in posterity. The origin of the perspective stage formed the basis of contemporary European theatre.

Klaus Neiiendam, Doctor of Philosophy, is a senior lecturer in the Department of Dance and Theatre Arts, Institute of History of Culture and Art at the University of Copenhagen. He has previously published, among others, The Art of Acting in Antiquity, Iconographical Studies in Classical, Hellenistic and Byzantine Theatre (1992).

 
Emneområde | Renæssancestudier | Teater og dramatik |
Specifikt emneord | Scenografi |
Land | Italien |
Periode | 16. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

NYE SPØRGSMÅL - NYE SYNSPUNKTER
KIRKEFYRSTER OG HUMANISTER
PERSPEKTIVSCENENS INDRETNING
PERSPEKTIVSCENENS SKABELSE
DEN OMDISKUTEREDE TEGNING
ET FORSLAG TIL LØSNINGEN
SAMMENFATNING
LITTERATUR
NOTER
ILLUSTRATIONER

Samtlige udgivelser på forlaget med -

Klaus Neiiendam som forfatter

The Art of Acting in Antiquity
1992, ISBN 978-87-7289-219-1, hft
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.




Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger