Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Pedersen, Margit Baad
Købmand og høker på landet
En ny erhvervsgruppe og dens rolle - økonomisk, socialt og kulturelt 1850-1900

1983, 138 s., hft.
ISBN 978-87-7289-608-3
Serie: Etnologiske Studier, vol. 3
ISSN 1398-8980



Vejl. pris80 DKK  12 $  11 €  10 £
Onlinepris64 DKK  10 $  9 €  8 £


Tegn abonnement

▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Købmand og høker på landet. Hvem var disse nye vareformidlere, købmændene og høkerne? Hvor kom de fra? Hvor og hvordan etablerede de sig? Hvad handlede de med, og hvordan var deres forhold til beboerne i de lokalsamfund, hvor de slog sig ned? Disse og mange andre spørgsmål søges besvaret i denne undersøgelse, der tildels er bygget op som en "kollektiv biografi" over samtlige købmænd og høkere i to sjællandske herreder, men med udblik til resten af verden.

De store økonomiske, sociale og kulturelle forandringer, der skete i det danske samfund i sidste halvdel af det nittende og begyndelsen af det tyvende århundrede, tiltrækker sig stor interesse i disse år. Forskningen er sat ind over en bred front fra store landsdækkende registreringer af f.eks. industrivirksomheder til undersøgelser af foreningsliv, religiøse grupperinger m.v. Denne undersøgelse af landkøbmænd og høkere må ses som en brik i dette store udforskningsarbejde.

English
Grocers and small shopkeepers in the country. Who were these new distributors of goods, the grocers and the small shopkeepers? Where did they come from? Where and how did they settle? What did they trade in, and what was their relationship with the residents in the local communities in which they settled? Answers to these and many other questions are looked for in this study which is constructed partly as a "collective biography" of all grocers and small shopkeepers in two Zealand districts, but with a view of the rest of the world.

The large economic, social and cultural changes that took place in Danish society in the latter half of the nineteenth and the beginning of the twentieth centuries are attracting much attention these years. The research concentrates on a wide area from large nationwide records of for instance industrial firms to investigations of life in associations, religious groupings etc. This study of grocers and small shopkeepers must be regarded as a part of this large work of exploration.

 
Emneområde | Antropologi og etnologi |
Specifikt emneord | Købmænd |
Land | Danmark |
Periode | 19. årh. |
Sprog | Dansk |

 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Kulturradikalismens musik     Fjeldsøe, Michael
Kulturradikalismens musik
2013

Stednavne i Vestsjællands Amt     Jørgensen, Bent
Stednavne i Vestsjællands Amt
2001

En Musiker oplever den europæiske Kultur 
1900–1939     Hvidt, Eva (udg.)
En Musiker oplever den europæiske Kultur 1900–1939
2019

Tryllehaven Tivoli     Haugsted, Ida
Tryllehaven Tivoli
1993

For borgere og bønder     Koudal, Jens Henrik
For borgere og bønder
2000





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger