▼ Din mening
Henning Goldbæks De Tavse Sireners Sang aktualiserer den tidlige Walter Benjamins forfatterskab - især bøgerne om romantikkens kunstkritik, det tyske sørgespil og essayet om Goethe - ud fra den opfattelse, at hans forfatterskab blev formet i et langt og vanskeligt opgør med nykantianismen og socialdemokratiet i 1920'erne. Magisk sprog, surrealisme, euforiserende stoffer og marxisme har for den senere Benjamin det fællestræk, at de er konsekvenser af opgøret med denne tidlige horisont.
Goldbæk har som mål med sin fremstiling at belyse Benjamins påvirkninger på ny ud fra en debat, der har præget det intelektuelle klima i Europa de sidste 300 år. Den handler i realiteten om det borgerlige samfunds fremskridt og frihed eller mangel på samme, dets fortsættelse, dets rummelighed for nye tendenser af forandringer eller dets status som kulturens byrde.
Henning Goldbæk er mag.art. og lektorvikar på Institut på Litteraturvidenskab, Københavns Universitet.
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
|