▼ Indhold ▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også
Religion. En fagdidaktik henvender sig til alle, der interesserer sig for religion som undervisningsfag i gymnasiet. Bogen giver en introduktion til didaktisk beskrivelse og vurdering i religion. I 8 artikler behandles konkret nogle af de fagdidaktiske problemer, man støder på i hverdagen.
En grundantagelse i bogen er, at man ikke kan adskille fagligheden og formidlingsdimensionen i et undervisningsfag. I den forbindelse henvender bogen sig også til lærerkandidater. Bogen vil kunne besvare nogle af de spørgsmål, man nødvendigvis må stille sig som lærerkandidat i religion og vil kunne inspirere debatten mellem lærerkandidater og vejledere.
Bogen er et resultat af et samarbejde mellem det pædagogiske udvalg i Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF og fagkonsulenten i religion.
English
Religion. En fagdidaktik (Religion. A professional didactics) is an introduction to didactical description and valuation in the subject of religion at upper secondary school level. A basic assumption in the book is that it is impossible to separate professional knowledge from the presentational dimension when it comes to subjects taught in classrooms. In 8 articles, some of the professional didactical problems one meets with in everyday life are treated concretely.
Indhold
Peter Hobel: Indledning
Jens Steffensen: Religion - et tekstlæsningsfag
Preben Brock Jacobsen: Det daglige arbejde i klasserummet
Poul Storgaard Mikkelsen: Hvor mange afleveringer er
der i religion? om skriftligt arbejde i religionsfaget
Birgitte Bech: Brug af billeder i religionsundervisningen
Susanne Dostorp: Om at undervise i en klasse med
andengenerationsindvandrere
Jette Mouritzen: Brug af IKT i religionsundervisningen
Lise B. Jepsen: Projektarbejde og religion
Maria Hassenfeldt og Carin Laudrup: Feltarbejde. Erfaringer med et undervisningsforløb
Pressen skrev
"... et inspirerende religionspædagogisk værktøj. Det gælder alle bogens forskellige kapitler...'Religion i gymnasiet' er ikke bare nyttig for fagets nuværende og kommende udøvere i gymnasieskolen. Alle andre, som arbejder med religions- eller kristendomsundervisning vil kunne hente nyttig viden og god inspiration. Ja, skulle det komme til kamp om pladsen på gymnasiets skema, når den politiske debat og fagenes store slagsmål sætter ind i den kommende tid, da vil Religion i gymnasiet være en uomgængelig støtte for dem, der vil fastholde gymnasiets almene dannelsesmål."
- Mikael Holt, Kristeligt Dagblad
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
Kunder, som har købt denne titel, købte også
|