Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Ingemann, Bruno
Fatamorgana
Pressefotografiets virkelighed og læsernes

1999, 216 s., hft.
Illustreret
ISBN 978-87-7289-503-1



Vejl. pris198 DKK  30 $  27 €  24 £
Onlinepris158 DKK  24 $  21 €  19 £



Søg direkte i bogen her

▼ Indhold
▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

Fatamorgana fokuserer på, hvordan læseren tilskriver avisens billeder betydning. Avisens konventioner om sandfærdighed, troværdighed og autenticitet ser fotografiet som data, som information. Men fotografiet er meget mere end det.

Gennem bogen analyseres 16 informanters læsning af fire forskellige artiklers billeder. Gennem brugen af forskellige visuelle varianter til den samme artikel får læseren mulighed for at være kritisk og for at vælge mellem forskellige billeder.

Fatamorgana samler dette kaos af læsernes valg og argumenterer for deres valg gennem en række analyser. I lyset af den nye digitale kultur sætter læseren en anden ramme for forståelsen end avisens konventioner ellers påbyder. Læserne er ulydige. De har andre værdier og krav om kvalitet end det forventede.

Bogen er præsentationen af et empirisk receptionsprojekt, hvortil der er udviklet "Den eksperimentelle metode", som teoretisk dels udvikler de semiotiske betydningspotentialer, dels præciserer læserens værdier og præferencer. Forfatteren udvikler den eksperimentelle metode til at undersøge læseren og teorien om "Det fjerde syn". Yderligere diskuteres pressefotografiet i den digitale billedkultur.

Bruno Ingemann, ph.d., er lektor ved Kommunikation, Roskilde Universitetscenter.

 
Emneområde | Film og medier |
Emneord | Fotografi | Semiotik |
Specifikt emneord | Digital teknologi | Journalistik | Pressefotografi | Receptionsteori | Visuelle studier |
Land | Danmark |
Periode | 20. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

1. Se billedet - billedet ser
2. Afvisning og accept
3. De 16 frie billeder
4. De ordløse billeder på jagt efter en ramme
5. Billederne i deres kontekst - artiklen
6. Det konventionelle valg
7. De frie blikke
8. Et spejlbillede af fire læseres forventninger
9. Et dobbeltbillede: mellem realisme og konstruktion
10. Det rigtige billede af tabere
11. De fire emner
12. De gode spørgsmål
13. Den eksperimentelle udfordring
14. De 16 informanter - en præsentation
15. Noter
16. Litteratur
17. Fotografer

Pressen skrev

"Pressefotografi er et tema som ofte skaper interesse og engasjement langt inn i den allmene offentlighet, og det er et spennende anslag til temaet Ingemann serverer"
- Sara Brinch, Norsk Medietidsskrift
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Bertel Thorvaldsen     Berner, Marie Louise
Bertel Thorvaldsen
2005





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger