Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 


Ingemann, Bruno
Fatamorgana
Pressefotografiets virkelighed og læsernes

1999, 216 s., hft.
Illustreret
ISBN 978-87-7289-503-1



Vejl. pris198 DKK  30 $  27 €  24 £
Onlinepris158 DKK  24 $  21 €  19 £


Fatamorgana fokuserer på, hvordan læseren tilskriver avisens billeder betydning. Avisens konventioner om sandfærdighed, troværdighed og autenticitet ser fotografiet som data, som information. Men fotografiet er meget mere end det.

Gennem bogen analyseres 16 informanters læsning af fire forskellige artiklers billeder. Gennem brugen af forskellige visuelle varianter til den samme artikel får læseren mulighed for at være kritisk og for at vælge mellem forskellige billeder.

Fatamorgana samler dette kaos af læsernes valg og argumenterer for deres valg gennem en række analyser. I lyset af den nye digitale kultur sætter læseren en anden ramme for forståelsen end avisens konventioner ellers påbyder. Læserne er ulydige. De har andre værdier og krav om kvalitet end det forventede.

Bogen er præsentationen af et empirisk receptionsprojekt, hvortil der er udviklet "Den eksperimentelle metode", som teoretisk dels udvikler de semiotiske betydningspotentialer, dels præciserer læserens værdier og præferencer. Forfatteren udvikler den eksperimentelle metode til at undersøge læseren og teorien om "Det fjerde syn". Yderligere diskuteres pressefotografiet i den digitale billedkultur.

Bruno Ingemann, ph.d., er lektor ved Kommunikation, Roskilde Universitetscenter.

 
Emneområde | Film og medier |
Emneord | Fotografi | Semiotik |
Specifikt emneord | Digital teknologi | Journalistik | Pressefotografi | Receptionsteori | Visuelle studier |
Land | Danmark |
Periode | 20. årh. |
Sprog | Dansk |

Indhold

Siden er ikke tilgængelig | Site not available

Vores hjemmeside er desværre midlertidigt utilgængelig.

Our website is unfortunately not available at the moment.

Vi er i gang med lidt forårsrengøring og opdatering. Derfor er vores hjemmeside ikke tilgængelig lige nu.

Vi har alle praktiske grise og alfer på opgaven, og vi håber på snart at være tilbage. Vi beklager ulejligheden.

We’re taking advantage of the warm weather and getting some spring cleaning and general updates done. That means our website is not available just now.

Don’t worry, though – we’ve got all our technicians, hamsters and fairies on the job, and we should be back with you again soon. In the meantime, we apologise for the inconvenience.

Pressen skrev

"Pressefotografi er et tema som ofte skaper interesse og engasjement langt inn i den allmene offentlighet, og det er et spennende anslag til temaet Ingemann serverer"
- Sara Brinch, Norsk Medietidsskrift
 






Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger