Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Troelsgård, Christian
Byzantine Neumes
A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation

2011, 141 s., indb
ISBN 978-87-635-3158-0
Serie: Monumenta Musicae Byzantinae
ISSN 0105-3566
Serie: Série Subsidia, vol. 9
ISSN 0105-3418



Vejl. pris485 DKK  74 $  65 €  58 £
Onlinepris388 DKK  59 $  52 €  47 £


Tegn abonnement

▼ Pressen skrev
▼ Din mening
▼ Kunder, som har købt denne titel, købte også

’Den middelbyzantinske notation’ blev taget i brug omkring år 1150, og det er den tidligste form for byzantinske noder, der i dag kan transskriberes med nogenlunde sikkerhed. Derfor kan det musikalske indhold i musikhåndskrifter fra før 1150 kun forstås gennem middelbyzantinske versioner af de ældre kirkesange. Den middelbyzantinske notation vedblev at være de græsk-ortodokse kirkers foretrukne musikalske skriftsystem helt frem til begyndelsen af 1800-tallet.

Formålet med denne udgivelse er først og fremmest at tjene som nøgle til dechifreringen af den byzantinske kirkemusiks nodesystem, nærmere bestemt ’den middelbyzantinske neume-notation’. Desuden introducerer bogen den byzantinske kirkesang i bredere forstand og behandler emner som mundtlig overlevering af kirkemusikken før notationens opfindelse, de forskellige typer af musikalske notationer i Byzans, samordningen af tekst og melodi i byzantinsk musik, den byzantinske nodeskrift sammenlignet med den vesteuropæiske middelalders neume-skrift, kirketonearterne, formler og intervaller, samt udviklingen af de forskellige kirkemusikalske genrer.

Christian Troelsgård præsenterer i bogen den byzantinske kirkesangs forskellige genrer, spændende fra munkeklostrenes enkle salmodi til Hagia Sofia-kirkens stærkt forsirede katedralsang. Læseren får et førstehåndsindtryk af kilderne til den byzantinske musik, idet bogen indeholder fotografiske gengivelser af en serie daterede og lokaliserede musikhåndskrifter. Endvidere præsenteres mere end 60 musikeksempler med transskription til moderne linjenotation og en detaljeret bibliografi.

Bogen er tænkt som en opdatering og uddybning af H.J.W. Tillyards Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation (København 1935), en af de første udgivelser i serien Monumenta Musicae Byzantinae. Udgivelsen opsummerer således mere end 75 års forskning på et vigtigt, men stadig temmelig ukendt område af den europæiske musiks tidlige historie.

Christian Troelsgård lektor i græsk og latin på Saxo-Instituttet, Københavns Universitet, og sekretær for Monumenta Musicae Byzantinae-serien.


 
Emneområde | Musik og musikhistorie |
Emneord | Byzantinisme |
Specifikt emneord | Neumer |
Periode | Byzantinsk tid |
Sprog | Engelsk |

Pressen skrev

"Christian Troelsgård’s well-written new introduction ... is a most welcome update of H.J.W. Tillyard’s Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation (1935), one of the first publications to appear in the Monumenta Musicae Byzantinae (MMB) series. ... Byzantine Neumes deals mainly with the technical aspects of the musical tradition, and it does so thoroughly and convincingly ... weighed with timely scholarly caution. ...
The rich bibliography is updated with relevant publications from the period 2000−11 (that is, after the main parts of this volume was written), which serves as a service and an invitation to new scholars and students. The index is divided into three for convenience: one for proper names, one for manuscripts, and one for neumes and subjects. Despite the complex nature of the subject, it is rather easy to get an overview of the volume as a whole. And this owes partly to how the book is structured, partly to how it is presented visually: Byzantine Neumes is richly illustrated with notational examples, parts of which are handwritten by Troelsgård himself, and contains reprinting of selected specimen of manuscripts taken from MMB’s facsimiles (pp. 95–116), providing a useful and illustrative compendium.
Reviews of academic publications rarely dwell on the design, but here is plenty of reason to make an exception and credit both author and designer. The beautiful layout of the book makes it most inviting. The graphic designer – he deserves mentioning here – Kim Broström, has wisely chosen a red-brown (and not a hot red) to highlight necessary details in the musical notation (the so-called ‘red signs’), but also successfully uses this colour for chapter titles to counterpoint the black text (see for example pp. 26–27). This detail and its relation to the overall typesetting caresses the eyes of bibliophiles, palaeographers, and calligraphers, and whispers: read me! Keep me company!"
- Tore Tvarnø Lind, Danish Yearbook of Musicology, Volume 39, 2012.

"Dieses seit langem erwartete Buch soll H.J.W. Tillyards "Handbook of the Middle Byzantine Musical Notation" von 1935 ersetzen. Der Umfang hat sich demgegenüber ungefähr verdreifacht ... Es ist zu hoffen, dass das Buch (wie sein Vorgänger) Leser findet, die den Einstieg in den Umgang mit byzantinischen Handschriften nicht scheuen - der Weg war wohl nie so gut gebahnt wie jetzt."
- Andreas Pfisterer, Die Musikforschung, Jahrgang 67, 2014.
Samtlige udgivelser på forlaget med -

Christian Troelsgård som redaktør

Chants of the Byzantine Rite: The Italo-Albanian Tradition in Sicily
2016, ISBN 978-87-635-4266-1, indb
Chants of the Byzantine Rite: The Italo-Albanian Tradition in Sicily
2016, ISBN 978-87-635-4266-1, indb
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.


Kunder, som har købt denne titel, købte også

Hirmologium Sabbaiticum     Raasted, Jørgen (red.)
Hirmologium Sabbaiticum
1970

Specimina Notationum Antiquiorum     Strunk, Oliver (red.)
Specimina Notationum Antiquiorum
1966

Sticherarium Ambrosianum     Perria, Lidia & Jørgen Raasted (red.)
Sticherarium Ambrosianum
1992

La musique byzantine chez  les bulgares et les russes     Verdeil, R. Palikarova
La musique byzantine chez les bulgares et les russes
1953

Byzantine Elements in Early Slavic Chant: 
The Hirmologium     Velimirović, Miloš M.
Byzantine Elements in Early Slavic Chant: The Hirmologium
1960





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger