▼ Pressen skrev
▼ Din mening
Er kulturens byrde også kvindernes? Kan man overhovedet tænke over
kulturen,
måden hvorpå vi organiserer samfund, samvær og kunst – uden at tænke kønnet
med?
Når kvinderne i litteraturen fortæller og tænker over deres liv som
kvinder,
hvor er da forbindelserne mellem kvindeproblemerne og kulturen?
Det er spørgsmål, der bliver særligt tydelige i 1930erne og 1940erne, hvor
kampen om demokrati, frihed og modernitet krydses med debatter om køn,
kunst og
moral. Og det er spørgsmål, der belyses i kvindernes litterære værker, der
åbner
sig mod kulturen gennem litterære temaer som kærligheden, arbejdet og
identiteten.
Køn og kultur fortæller i fire kapitler om kvindernes litterære
tænkning.
Afhandlingen er disponeret efter fire centrale temaer i tiden: Kosmos,
Tiden,
Naturen og Barnet. Temaerne fungerer som prismer, der åbner for en
teoretisk
belysning af forholdet mellem køn, kultur og litteratur og for tidens
diskussioner om kønnets og kulturens anliggender. Men den centrale
undersøgelse
er en række forfatterskaber, kendte (Karen Blixen, Sonja Hauberg, Tove
Ditlevsen), knap så kendte (Aase Hansen, Hulda Lütken, Tove Meyer, Bodil
Bech)
og måske endnu mindre kendte (Johanne Buchardt, Ellen Duurloo, Caja Rude,
Jo
Jacobsen, Karen Bjerresø, Minna Vestergaard og Ellen Kirk).
Anne Birgitte Richard er lektor i tekstvidenskab med henblik på nordisk
kvindelitteratur på Roskilde Universitetscenter. Hun udgav i 1978 en
guldmedaljeafhandling om Kvindeoffentlighed 1968-75, har været redaktør og
skribent på Nordisk Kvindelitteraturhistorie (1993-97) og har derudover
skrevet
om bl.a. litteraturhistorie og den litteraturhistoriske biografi.
English
Is the burden of culture also that of women? Is it possible at all to
examine
culture, the manner in which we organize society, community and art –
without
including gender? When the women of literature relate and consider their
lives
as women, where is then the connection between women’s problems and
culture?
These are questions that become particularly apparent during the 1930s and
1940s
when the battle for democracy, liberty and modernity is crossed by debates
on
gender, art and morality. And they are questions which are reflected in the
women’s literary works, which open up to culture through literary motifs
such as
love, work and identity.
Køn og kultur tells of the women’s literary thinking through four chapters.
The
dissertation has been arranged according to four central themes of the day:
Cosmos, Time, Nature and the Child. The themes work like prisms, opening
the way
for a theoretical illustration of the relations between gender, culture and
literature and for the discussions at the time of the matters of gender and
culture. Yet the central part of the investigation is a series of writings
by
well-known authors (Karen Blixen, Sonja Hauberg, Tove Ditlevsen), less
well-
known authors (Aase Hansen, Hulda Lütken, Tove Meyer, Bodil Bech) and
perhaps
even less known authors (Johanne Buchardt, Ellen Duurloo, Caja Rude, Jo
Jacobsen, Karen Bjerresø, Minna Vestergaard and Ellen Kirk).
Anne Birgitte Richard is a lecturer of textual science with reference to
Scandinavian women’s literature at Roskilde University. In 1978 she
published a
thesis awarded the gold medal on women’s publicity 1968-1975, has been the
editor of and writer for Nordisk Kvindelitteraturhistorie (1993-1997) and
has in
addition dealt with among other things literary history and the literary
historical biography.
Pressen skrev
"Afhandlingen er et vægtigt videnskabeligt indlæg i den aktuelle kanondebat
med
et kønskritisk perspektiv. Den påviser, hvordan litteratur kanoniseres eller
udstødes allerede i sin samtid i kraft af de forbindelser, der etableres
mellem
tiden, teksterne og kulturen, i dette tilfælde en for den danske
nationallitteratur så vigtig periode som mellemkrigstiden ... Afhandlingen
honoreres med KRAKA-prisen for sin integrerede, modne og nuancerede
anvendelse af
den nyere kønsforsknings og den litterære kønskritiks videnskabelige
indsigter og
resultater, som den dermed også har lagt nye standarder for." -
Bestyrelsen
for KRAKA-prisen og Foreningen for Kønsforskning, Prisbestyrelsens
indstilling Læs hele indstillingen
"Anne Birgitte Richards disputats om køn og kultur er med sine sobre
undersøgelser af tekster af kvindelige forfattere et indlæg i den aktuelle
kanon-
debat [...] Anne Birgitte Richard inddrager velovervejet tidligere og nyere
teoretiske værker i bogens perspektiveringer, og hun behandler indgående og
fint
teorier om kvinder og kreativitet og det psykologiske felt. Det er en sober
og
sine steder forsigtig fremstilling. [...] Anne Birgitte Richard har skabt et
væsentligt grundlag, man kan arbejde videre fra - og med i mange retninger."
- Eva Pohl, Berlingske Tidende
"Doktorafhandlingen er både litteraturhistorie, historie og samfundsanalyse.
Den
brede tilgang i tolkningerne giver et spændende og interessant indblik i
forståelsen af sammenhængene mellem tiden, levet liv og litteratur. En
væsentlig
pointe er, at kønnet befinder sig lige i kulturens centrum. Bogen, der viser
nye
veje i litteratur- og kvindeforskningen, kan læses bredt og anvendes i
opgavesammenhæng på mellem- og videreuddannelser."
- Anny Skov Madsen, Lektørudtalelse(DBC)
"Der redegøres fyndigt for kroppen, moderskabet, reproduktionen og kønnet
som
politiske arenaer for kulturradikale, socialistiske og højreradikale
bevægelser.
Her lykkes en af afhandlingens centrale bestræbelser: at placere kønnet i
litteraturens og historiens centrum."
- Dag Heede, Standart
"Den krævende opgave, hun [...] har stillet sig, på en gang at tegne et
fuldgyldigt litteratur- og kulturhistorisk billede af mellemkrigstidens
kvindelitteratur og -liv, har hun imidlertid løst, således at kvinderne og
deres
litteratur er blevet sat på den rette plads midt i kulturen."
- Lise Busk Jensen, FORUM for køn og kultur / KVINFO Læs hele
anmeldelsen
"... velskrevne og grunding tekstanalyser, krydret med relevante kapitler af
mere
samfundspolitisk karakter. Og det er netop denne blanding, der gør bogen
interessant ... Og samspillet mellem de litterære analyser og de historiske
analytiske kapitler giver netop en grundig gennemgang og analyse af
mellemkrigstidens kvindelige forfattere ... Selv om man som denne anmelder
ikke
er velbevandret i kønsforskning, er der vigtige pointer at hente i Køn og
kultur. Glemte forfattere hives frem fra gemmerne og kaster lys over en
kvindelig litteraturhistorie fra en periode, hvor kun et par enkelte stadig
huserer i hukommelsen på nutidens læsere. Og læsning af kvindernes tekster
giver
et velkomponeret indblik i kønnets centrale placering midt i kulturen og
litteraturen. - Louise Godt, Kontur
Samtlige udgivelser på forlaget med -
Anne Birgitte Richard som forfatter
Køn og kultur 2005, ISBN 978-87-635-0287-0, indb
| |
Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.
|