Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Funch, Bjarne Sode
The Psychology of Art Appreciation

1997, 312 sider
30 colour plates
ISBN 978-87-7289-402-7



Vejl. pris398 DKK  61 $  54 €  48 £
Onlinepris318 DKK  49 $  43 €  38 £
udsolgt

Må du bare eje denne bog?

Man kan desværre ikke købe direkte i vores webshop lige nu da den betalingsløsning vi tidligere har anvendt, er lukket.

En ny – og bedre – hjemmeside er på vej, men den er ikke helt klar endnu.

Indtil den lanceres, kan du bestille bøger på den gammeldags maner, ved at skrive til order@mtp.dk. Så sender vi dig bøgerne med en faktura.

Husk at angive navn og adresse til forsendelsen i din mail.


▼ Din mening

Psychological aesthetics, also called the psychology of art, is one of the academic disciplines that has been actively involved in the investigation of art and its influence on human existence. In this book a number of studies within the psycho-physical, cognitive, psychoanalytic and existential-phenomenological schools of thought have been selected in order to demonstrate how their views on art appreciation varies. Their conceptions of an art experience range from a spontaneous preference for a work of art to a blissful experience of transcendence. Five different types of art appreciation are identified and described. These different experiences of art do not only vary in their phenomenological manifestations but also in the degree to which they involve a personal psychological dimension of the individual having the experience. The aesthetic experience as a transcendent phenomenon is identified as one of the most personal encounters with a work of art. On the basis of a detailed description of its phenomenology it is suggested that an aesthetic experience provides an emotion with a distinct form. In other words, an aesthetic experience is an instance in which an emotional quality is constituted in its existential actuality.

Français
La psychologie esthétique - ou psychologie de l'art - est un discipline importante dans la recherche sur la nature de l'art et sur l'influence de l'art sur l'existence humaine. Ce livre est plus qu'une introduction à la psychologie de l'appréciation de l'art: il met en perspective les résultats de la recherche dans ce domaine et propose une nouvelle théorie sur la relation entre l'art et le spectateur. L'auteur analyse l'appréciation de l'art selon les points de vue de quatre approches ou écoles différentes : physcho-physique, cognitive, psychanalytique, existentielle-phénoménologique. Les différences entre ces écoles en ce qui concerne l'appréciation de l'art visuel sont mises en relief, et de ces analyses résulte une identification et une description de cinq types différents d'appréciation de l'art, de la préférence spontanée pour une œuvre d'art particulière au sentiment de transcendence enivrant. Ces types ne diffèrent pas seulement dans leur manifestations phénomenologiques mais aussi au niveau de l'engagement de la dimension psychologique personnelle de l'índividu dont l'appréciation est en cause.

 
Emneområde | Filosofi og psykologi | Kunst og kunsthistorie |
Emneord | Billedkunst | Kognitionsforskning | Æstetik |
Specifikt emneord | Fænomenologi | Perception | Psykoanalyse | Symbolik |
Sprog | Engelsk |

Indhold

Pressen skrev


 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.




Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger