Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Nyhedsbrev   Print siden   

Hansen, Anita Berit
Les voyelles nasales du français parisien moderne
Aspects linguistiques, sociolinguistiques et perceptuels des changements en cours

1998, 373 sider, hft.
ISBN 978-87-7289-495-9
Serie: Etudes Romanes, vol. 40
ISSN 1395-9670



Vejl. pris270 DKK  41 $  36 €  32 £
Onlinepris216 DKK  33 $  29 €  26 £


Tegn abonnement

▼ Din mening

Partant d’une introduction sur les approches structuraliste et sociolinguistique du changement phonétique, cette étude vise à éclaircir l’évolution récente des voyelles nasales du français parisien moderne. L’analyse se base sur des données empiriques et aboutit, d’une part, à des résultats concrets peu connus jusqu’à présent, et, d’autre part, à une discussion des résultats à la lumière des théories initialement présentées.

Dansk
Det franske nasalvokalsystem består traditionelt af fire vokaler, som i skoleeksemplet un bon vin blanc. At det er vigtigt at kunne skelne dem ses af ordkæden l'un, long, lin, lent. Imidlertid er der ifølge lingvister i løbet af det 20. århundrede sket ændringer og forskydninger i nasalvokalernes udtale, især i Paris-området, således at modsætningen mellem l'un-lin og brun-brin stort set skulle være forsvundet. Sammen tendens kan spores blandt andre af nasalvokalerne. Franskmændene har derfor kun to nasalvokaler tilbage i stedet for de oprindelige fire.

Anita Berit Hansen forsøger med sin bog at afgøre, hvor mange nasalvokaler, der er i pariserfransk i dag, og hvilke realiseringer de har, idet deres udvikling gennem det 20. århundrede kortlægges via en empirisk undersøgelse. Undersøgelsen er baseret på båndoptagelser fra 1972-74 (udlånt af Péretz-Juliard) og 1989-93 (egne) med parisere født mellem 1907 og 1977. Resultatet som sådan er interessant for undervisere i fransk i almindelighed, men bidrager samtidig forskningsmæssigt til diskussionen om mekanismerne bag lydforandring. Det afdækkede forløb analyseres nemlig i forhold til to dominerende moderne sprogteorier, strukturalismen, repræsenteret i Frankrig ved André Martinet, og sociolingvistikken, introduceret af amerikaneren William Labov. Hvilken teori passer bedst? Ser forskydningerne ud til at kunne forklares ud fra, at sproget er en struktur, et system, som i sin jævne udvikling følger visse interne principper (besvarelse af lydmodsætninger, symmetrisk opbygning, jævn afstand mellem lydene etc.)? Eller kan de bedre forklares ud fra det faktum, at sproget anvendes i social kontekst, hvor hver lydvariant har en social værdi for de talende og kan bruges til at markere tilhørsforhold og identitet? - Svaret ligner en spændende kombination af sproginterne og sprogeksterne faktorer.

 
Emneområde | Sprog og lingvistik |
Specifikt emneord | Fonetik | Fonologi | Nasalvokaler |
By m.v. | Paris |
Sprog | Fransk |

Indhold

Pressen skrev


Alle udgivelser af

Anita Berit Hansen som redaktør

Structures linguistiques et interactionelles dans le français parlé
2003, ISBN 978-87-7289-819-3, hft
Le français parlé
2000, ISBN 978-87-7289-563-5, hft
 


Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.




Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger