Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Bonde, Søren
Rituelt drama i Filippinerne.
Underholdning eller bodshandling?

2010, e-publikation
ISBN 978-87-635-3703-2
s. 103-134 i:
Transfiguration Vol. 6:1

40 DKK  6 $   5 €


▼ Din mening


Fra artiklens begyndelse:
Det var en spansk ekspedition under ledelse af Ferdinand Magellanes, som i 1521 bragte katolicismen til Filippinerne. Efterfølgende ekspeditioner førte til missionsvirksomhed og evangelisering, og bl.a. det rituelle drama eller sinakulo med dets levende visualisering af Bibelen blev et vigtigt element i den kristne didaktik. Sinakulo stammer fra spansk, cenáculo, og refererer til Den Sidste Nadver. Det blev indført i Filippinerne formodentlig omkring år 1700 og kan opleves hvert år til påske i mange forskellige afskygninger. Sinakuloerne i dag er generelt meget anderledes end det middelalderlige drama, hvorfra de stammer. De er religiøst funderet, men hvor nogle er forholdsvist »traditionelle«, er andre teknologisk avancerede og andre igen politiske parafraser.
I foråret 2001 tilbragte jeg tre måneder i Filippinerne. Formålet var at opleve det rituelle påskedrama som den levende tradition, det stadig er. Med udgangspunkt i Filippinerne ville jeg undersøge, hvilke implikationer det havde haft at indføre en europæisk middelaldertradition til en fremmed kultur uden for Europa. Jeg fokuserede på følgende aspekter: oprindelse og tradition, dramaets æstetiske og religiøse værdi for deltagerne og for samfundet samt musikkens rolle deri. Som feltområde havde jeg udset mig den lille ø, Marinduque, der ligger midt i landet. Efter ankomsten til Marinduque og overværelse af første prøve på dramaet blev jeg imidlertid tvunget til at ændre mit udgangspunkt.To forhold kom helt bag på mig: 1)) Kirken var ikke ansvarlig for sinakuloet, som var iværksat af guvernøren og en »teatergruppe«, og 2) musikken spillede ganske vist en betydelig rolle, men var hverken »live« eller »traditionel« og havde aldrig været det. Der var i stedet tale om et lydspor med klare reminiscenser fra ældre Hollywood-filmmusik.

 
Emneområde | Antropologi og etnologi | Religion og teologi | Teater og dramatik |
Specifikt emneord | Dramatisering | Dramaanalyse | Folkloristik | Performance | Ritualer |
Land | Filippinerne |
Periode | 21. årh. |
Sprog | Dansk |





Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger