Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Petersen, Jesper Aagaard
Hypersymmetrisk asymmetri: Distance og engagement som kritiske begreber

2009, e-publikation
ISBN 978-87-635-3524-3
s. 167-189 i:
CHAOS Vol. 50



 Se udvalgte sider

▼ Din mening


English
This article challenges the values inherent in the classical dichotomy of distance and engagement in the methodology of the History of Religions and related fields. Taking account of recent developments in post-positivist theory, it is important to reconsider the ideal of dialogue and understand research as a critical endeavour in order to mark the boundaries of scientific discourse while incorporating important critiques of science itself. After brief analyses of the methodological history and external challenges to the field, the two »legs« of phenomenological methodology are repositioned as pragmatic steps in one critical method of analysis. The critical stance is thus the backdrop of individual research projects and a core component in the polyvocal »imagined community« of science of which the Sciences of religion are a part.

 
Emneområde | Religion og teologi |
Emneord | Religionshistorie | Videnskabelig metode |
Sprog | Dansk |





Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger