I marts 2007 bølgede gadekampene igennem dele af København, da en stor gruppe af
unge reagerede voldsomt på nedrivningen af Ungdomshuset, ind til da et mødested
for byens autonome. Ungdomshuset var blevet debatteret heftigt i mange år, og
til sidst besluttede bystyret at lukke huset og sælge det. Køberen blev
Faderhuset, en fundamentalistisk kristen sekt ledet af profeten Ruth Evensen.
Evensen identificerede Ungdomshuset og dets klientel med satan og proklamerede,
at hun gjorde ”guds arbejde” ved at overtage huset, og at en kristen revolution
var blevet indledt ved hjælp af Faderhusets investering. Denne artikel
undersøger, hvordan kristen mytologi og en afvigende religiøs gruppes
selvopfattelse førte til de værste gadekampe i København i nyere tid. Med
udgangspunkt i en gennemgang af hele processen og en læsning af Ruth Evensens
tekster, foreslår denne artikel, at kristen ideologi blev udløst af tilfældige
fænomener, og at begivenhederne således blev formet af tilfældigheder, så vel
som af bevidste teologiske argumenter.
English In March 2007
riots were sweeping through parts of Copenhagen as crowds responded
fiercely to the demolition of Ungdomshuset, a meeting place for the city’s
countercultural youth. Ungdomshuset was heavily debated for many years, and
eventually it was decided by the city authorities to close down the house and
sell
it. The buyer was Faderhuset, a fundamentalist Christian sect lead by the
prophet
Ruth Evensen. Evensen identified Ungdomshuset and its clientele as Satanic and
proclaimed that she was doing “God’s work” by taking over the house, and that a
Christian revolution had been initiated by Faderhuset’s investment. This article
explores how Christian mythology and the self-perception of a deviant religious
group led to the worst riots in Copenhagen in modern times. Monitoring the
entire
process, and studying Ruth Evensen’s texts and speeches, this article suggests
that
Christian ideology was triggered by random phenomena, and that events were
shaped
by coincidences as well as deliberate theological arguments.