Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Timm Knudsen, Britta
Emotional Geography.
Authenticity, Embodiment and Cultural Heritage

2007, e-publikation
ISBN 978-87-635-0972-5
s. 5-15 i:
Ethnologia Europaea Vol. 36:2




 Se udvalgte sider

▼ Din mening


The intention in this article is to propose an alternative to the modernist structural manner of referring to and representing the Holocaust. The alternative is based on performative paradigms in tourist research and on the reading of Peter Eisenmann’s Memorial to the Murdered Jews of Europe, a cultural heritage site in the center of Berlin. In places of remembrance such as Auschwitz-Birkenau the place is the scene of the crime but in the emotional geography of Peter Eisenmann the visitor experiences a cool authenticity, a light physical inscription in the cultural heritage. Contrary to the consuming of places which the gazing tourist perform the witnessing visitor invests bodily in this place and this investment becomes the coin of exchange with the past.

 
Emneområde | Antropologi og etnologi |
Emneord | Feltarbejde | Videnskabelig metode |
Specifikt emneord | Byplanlægning | Festdage | Holocaust | Kulturarv | Mindesmærker | Museer | Tekstiler |
Verdensdel m.v. | Europa |
Sprog | Engelsk |





Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger