Boginfo

  
 
Museum Tusculanums Forlag bruger cookies for at huske dine indstillinger. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Accepter cookies
 
Bookmark and Share      Nyhedsbrev   Print siden  

Göbel, Christian
Megarisches Denken und seine ethische Relevanz

2002, e-publikation
ISBN 978-87-635-0395-2
s. 123-139 i:
Classica et Mediaevalia Vol. 53

27 DKK  4 $   4 €


▼ Din mening


The most famous concept of possibility and necessity in Antiquity is the Aristotelian one. However, there was a totally different understanding in ancient Greek philosophy: in the Megarian school, possibility was seen as only a modal moment within the real. The present paper suggests a re-reading of this concept in order to explore its implications, its possibilities and challenges. Here, ‘Megarian thinking’ is understood in the larger sense of a philosophical ‘facticism’. Thus, Parmenides of Elea and Aristippus of Cyrene can be seen as ‘Megarian thinkers’ and the onto-theological and ethical relevance of this kind of thinking becomes obvious.

 
Emneområde | Filosofi og psykologi | Græsk-romersk oldtid |
Emneord | Filosofihistorie |
Specifikt emneord | Etik og moral |
Periode | Klassisk oldtid |
Sprog | Tysk |





Indlæg offentliggøres med navn og e-mail. Forlaget forbeholder sig ret til at redigere og udelade indlæg.





Museum Tusculanums ForlagRådhusvej 192920 Charlottenlund
Tlf. 3234 1414info@mtp.dk
CVR: 8876 8418

Bank: Danske Bank, 1092 København KBIC: DABADKKK
Reg.nr.: 1551Kontonr.: 000 5252 520IBAN: DK98 3000 000 5252520

www.mtp.dk er en e-mærket netbutik, og derfor har du altid adgang til e-mærkets gratis Forbrugerhotline, når du handler hos os.

©2004–2020 Museum Tusculanums Forlag. Alle rettigheder forbeholdes. Ved brug af dette site anerkender og accepterer du, at indholdet på dette site tilhører MTF eller tredjemand fra hvem MTF afleder sine rettigheder, samt at indholdet er ophavsretligt beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftlig samtykke fra MTF. Du anerkender og accepterer yderligere, at varemærker, kendetegn, varenavne, logoer og produkter vist på dette site, er beskyttet og ikke må anvendes uden forudgående skriftligt samtykke fra MTF.


Handelsbetingelser Juridiske betingelser Behandling af personlige oplysninger